۷ راه خانگی درمان شوره سر

بروز شده در درباره زیبایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
۷ راه خانگی درمان شوره سر

آشنایی با روش های خانگی و سریع درمان شوره سر

در این مطلب، با روش های ساده و خانگی درمان شوره سر و کنترل آن آشنا خواهید شد. آشنایی با این روش ها به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی با این عارضه مقابله کنید!

مطلب مرتبط: درمان جوش صورت با گلاب

یکی از شرم آورترین اتفاقاتی که ممکن است در خلال صرف یک شام رسمی یا انجام یک مصاحبه شغلی اتفاق بیفتد این است که در اثر شدت گرفتن احساس خارش، سر خود را بخارانید و همراه با آن، آبشاری از شوره سر بر روی لباس رسمی شما جاری شده و در مقابل چشمان فرد مقابل قرار بگیرد!

شوره یک مشکل پزشکی است که اغلب، در ناحیه پوست سر اتفاق می افتد. این عارضه، بیش تر از نصف ساکنان کره زمین را با هر نژاد و ملیتی درگیر خود کرده است. عارضه شوره سر به واسطه وجود قارچی به نام مالاسزیا (Malassezia) پدیدار می شود. این قارچ از سبوم یا چربی طبیعی پوست سر تغذیه می کند که از غدد چربی موجود در این ناحیه ترشح می شود.

شوره در واقع، همان سلول های مرده پوست است که به واسطه شکل گیری پوست جدید از کف سر جدا می شود. وجود این میکروب در پوست سر امری طبیعی است. با این حال، مشکل از آنجا آغاز می شود که این قارچ از سبوم تغذیه کرده و آن را تجزیه و به اسیدهای چرب تبدیل می کند.

وجود اسیدهای چرب باعث تحریک پوست های حساس شده و احساس خارش را به دنبال خواهد داشت. همین امر، دلیل اصلی خشکی و خارش پوست سر به شمار رفته و خود، موجب تجمع سلول های مرده پوست و ایجاد شوره سر می شود. میزان حساسیت افراد به این اسیدهای چرب، تعیین کننده ابتلای آن ها به شوره حاد یا خفیف خواهد بود.

قارچ مالاسزیا در محیط های مرطوب بهتر رشد می کند. به همین دلیل در فصل تابستان و مناطق گرم و مرطوب که میزان تعرق بالا است، این عارضه بیشتر مشاهده می شود. با این حال، سرما و بادهای زمستانی نیز به شکل دیگری در ایجاد شوره سر موثر هستند. در این شرایط، رطوبت پوست به شدت کاهش یافته و همین امر به احساس خارش و به وجود آمدن شوره منتهی می شود. به این ترتیب، می توان دریافت که احتمال بروز این عارضه در تمام مدت سال وجود دارد.

مطلب مرتبط: خواص گلیسیرین و گلاب برای پوست صورت

هیچ یک از روش های درمان شوره سر قادر نیستند این مشکل را به طور کلی برطرف کنند. با این حال، برخی شیوه های خانگی در کنترل این عارضه موثر خواهند بود.

۱. از چرب نگه داشتن موها خودداری کنید!

بسیاری از متخصصان پوست عقیده دارند که چرب کردن مو به منظور از بین بردن شوره سر کار اشتباهی است. بدیهی است که در صورت احساس خارش، مالیدن روغن به پوست خشک سر در وهله نخست بسیار دلپذیر به نظر می رسد. با این حال، بهتر است بدانید که انجام این کار روند به وجود آمدن شوره سر را تشدید خواهد کرد. به ویژه، این امر در مواردی صادق است که شما پوست سر خود را چرب کرده و اجازه می دهید این چربی برای مدتی طولانی بر روی سر باقی بماند. بنابراین، نخستین گام در جهت درمان شوره سر این است که از مواد و محصولات روغنی بر روی پوست سر خود استفاده نکرده یا حداقل، اجازه ندهید که این مواد برای مدتی طولانی بر روی پوست سر شما باقی بمانند.

۲. درمان شوره سر با سرکه

سرکه از جمله مواردی است که به درمان شوره سر، خارش، خشکی پوست و از بین بردن قارچ و باکتری های موثر در ایجاد آن کمک می کند. محتوای اسیدی سرکه به شکل قابل توجهی روند پوسته پوسته شدن سر را کاهش می دهد. برای بهره مند شدن از خواص سرکه، می توانید مقادیر مساوی سرکه سفید و آب را با یکدیگر ترکیب کرده، روی پوست سر بمالید . به مدت نیم ساعت صبر کنید. سپس، به طور معمول موهای خود را شستشو دهید.

درمان شوره سر با سرکه

مطلب مرتبط: تاثیر سرکه سیب بر پوست و مو

۳. رفع شوره سر با جوش شیرین

جوش شیرین از خاصیت لایه برداری برخوردار است. بنابراین، این ماده قادر است لایه های مرده پوست سر را به آرامی و بدون ایجاد تحریک از بین برده و خارج کند. لایه برداری یکی از ضروری ترین کارهایی است که باعث می شود کلیه بخش های مرده پوست از بین بروند. به علاوه، این ماده از خواص ضد قارچی برخوردار بوده و همین امر موجب تسکین و التیام سرخی و خارش پوست خواهد شد. برای بهره بردن از خواص جوش شیرین و درمان شوره سر، کافی است در هنگام استحمام، مقداری از این ماده را به شامپوی خود افزوده و آن را بر روی پوست سر بمالید و به خوبی ماساژ دهید.

رفع شوره سر با جوش شیرین

مطلب مرتبط: ماسک جوش شیرین و گلاب برای صورت

۴. چریش یا نیم (Neem)

عصاره درخت چریش یا نیم از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی برخوردار است. به همین دلیل، این ماده در اغلب داروهای پوستی کاربرد دارد. در اکثر موارد، شوره سر در اثر تجمع قارچ بر روی پوست سر به وجود می آید. بنابراین، این عصاره گیاهی و طبیعی می تواند در بهبود آن موثر باشد. برای بهره مند شدن از خواص عصاره نیم و درمان شوره سر، ابتدا باید عصاره مورد نظر را به خوبی رقیق کرده و سپس، آن را بر روی پوست سر بمالید. لازم است به خاطر داشته باشید که به کار بردن محلول غلیظ عصاره نیم موجب تحریک بیشتر پوست خواهد شد. بنابراین، باز هم تأکید می کنیم که پیش از مصرف باید آن را رقیق کنید.

چریش یا نیم (Neem)

۵. روغن درخت چای

روغن درخت چای هم به واسطه خواص ضد جوش و ضد قارچ در مبارزه با عفونت های قارچی و باکتریایی و درمان شوره سر موثر است. برای بهره مند شدن از خواص یاد شده، کافی است یکی دو قطره روغن درخت چای را به شامپوی خود افزوده و موها را مطابق معمول با آن شستشو دهید. به خاطر داشته باشید که اغلب داروهای ضد قارچ و ضد جوش از ترکیبات روغن درخت چای برخوردار هستند.

روغن درخت چای

۶. درمان شوره سر با سیر

بوی تند سیر خام موجب می شود که اغلب افراد از خوردن یا استفاده از آن خودداری کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که مزایای درمانی و ارزش دارویی این ماده به قدری شگفت انگیز است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. سیر یک ماده ضد قارچ بسیار قوی است. قرن ها است که بشر از خواص دارویی این گیاه آگاهی داشته و از آن برای بهبود بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی خود استفاده می کند. به خاطر داشته باشید که به منظور بهره مند شدن از فواید دارویی سیر، لازم است آن را به صورت خام مصرف کنید. برای درمان شوره سر، می توانید یک یا دو حبه سیر را رنده کرده و با اندکی آب مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را بر روی پوست سر بمالید. برای کاهش بوی بد آن، می توانید به ترکیب خود اندکی عسل و زنجبیل خرد شده اضافه کنید. پس از گذشت 20 دقیقه، موهای خود را با شامپو به خوبی شستشو دهید.

درمان شوره سر با سیر

۷. درمان خانگی شوره سر با آلوورا

آلوورا علاوه بر خاصیت خنک کنندگی و رطوبت بخشی، از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز برخوردار است. ژل آلوورا به صورت آماده در بازار عرضه می شود. با این حال، بهتر است این ماده را به طور مستقیم از برگ گیاه آلوورا استخراج کنید. ژل به دست آمده از این گیاه، ماده ای غلیظ و شفاف است. برای درمان شوره سر می توانید این ماده را به طور مستقیم بر روی پوست سر مالیده و پس از گذشت چند دقیقه با آب و شامپو شستشو دهید. ژل آلوورا در تسکین انواع التهابات موثر است.

درمان خانگی شوره سر با آلوورا

در صورتی که شما هم از مشکل شوره رنج می برید، به راحتی می توانید یکی از روش های خانگی و موثر در درمان شوره سر را مورد استفاده قرار داده و نتیجه را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای کاهش این عارضه و مقابله با آن، لازم است برای شستشوی موها از شوینده ها و شامپوهای ملایم استفاده کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟