خواص زعفران همراه با طرز تهیه 7 ماسک زعفران و گلاب برای پوست صورت

بروز شده در درباره زیبایی (9 دقیقه مطالعه)
خواص زعفران همراه با طرز تهیه 7 ماسک زعفران و گلاب برای پوست صورت

ماسک زعفران و گلاب

  1. ماسک زعفران و گلاب و ریحان
  2. ماسک زعفران و گلاب و چریش
  3. ماسک زعفران و گلاب و زردچوبه
  4. ماسک زعفران و گلاب و عسل
  5. ماسک زعفران و گلاب و پودر صندل
  6. ماسک زعفران و گلاب و شکر
  7. ماسک زعفران و گلاب و دانه آفتابگردان

 

زعفران چیست؟

برای آشنایی با ماسک زعفران و گلاب، ابتدا لازم است با مواد سازنده آن به خوبی آشنایی یابیم. زعفران که برخی آن را با عنوان «طلای سرخ» می‌شناسند، یک ادویه خوش عطر و بو با خواصی بی‌نظیر است که از گیاهی به نام (Crocus sativus) به دست می‌آید. این گیاه، بومی مناطق آسیای جنوب غربی و جنوب اروپا است. گیاه زعفران، پوشیده از گل‌هایی زیبا و بنفش است که کلاله‌های زرد رنگ و پرچم‌های سرخی را در خود جای داده است. کشور ما ایران با تولید بیش از 76 درصد از کل زعفران جهان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زعفران به شمار می‌رود.

گل زعفران

برای استخراج زعفران، پرچم‌های سرخ رنگ گلها از داخل آن خارج و خشک می‌شوند. روند خشک شدن پرچم‌ها، چندین روز طول می‌کشد. پودر زعفران به شکل گسترده ای در آشپزی ایرانی، شرقی و هندی کاربرد دارد. زعفران علاوه بر ایجاد عطر و رنگی باور نکردنی از خواص دارویی و درمانی متنوعی هم برخوردار است.

بهتر است بدانید، زعفران از گرانبهاترین ادویه‌های جهان است؛ چرا که، استخراج تنها یکصد گرم از این ادویه به بیش از پنج کیلوگرم گل تازه زعفران نیاز دارد.

انواع زعفران

زعفران طبع گرم و خشک دارد. انواع مختلف زعفران مانند سرگل، ریشه، دختر پیچ و زعفران نگین صادراتی از گیاه و گل زعفران استخراج می‌شود. کاشت پیاز زعفران در اواخر بهار انجام می‌شود و از اواخر تابستان برداشت گلهای زعفران آغاز می‌گردد.

برای خرید زعفران اصل باید بتوانید آن را از نوع تقلبی تشخیص دهید. برای تشخیص زعفران اصل، به یک فنجان آب، کمی جوش شیرین اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. سپس زعفران را به آن اضافه کنید. اگر زعفران اصل باشد، رنگ محلول زرد می‌شود. اما اگر زعفران تقلبی باشد، محلول به رنگ قرمز کمرنگ تغییر رنگ می‌دهد.

خواص زعفران چیست؟

فواید زعفران برای سلامتی و پوست فراوان است. پیشگیری از سرطان خاصیت زعفران برای سلامتی است. مقابله با التهاب، تقویت بینایی، بهبود افسردگی و بی‌خوابی از فواید زعفران هستند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهاب زعفران برای تقویت حافظه نیز مفید هستند. در ادامه درباره خواص زعفران برای سلامتی بیشتر بخوانید.

کروسین (crocin) و کروستین (crocetin) دو نمونه از اصلی‌ترین کاروتنوئیدهای موجود در زعفران به شمار می‌روند. این مواد می‌توانند در مقابله با تومورهای سرطانی تأثیرگذار باشند. به همین دلیل، پیشگیری از سرطان را می‌توان از خواص زعفران به حساب آورد. زعفران با کمک کاروتنوئیدهای موجود در ساختار خود به بهبود سرطان کبد کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده اند، عصاره زعفران حاوی مقادیر قابل توجهی از فلاونوئیدها، تانن ها، آلکالوئیدها و ساپونین‌ها است. این مواد از توانایی مقابله با انواع التهابات برخوردار هستند.

برگزیده: خواص هل

زعفران با تقویت عملکرد رتینال می‌تواند در بهبود دژنراسیون ماکولای (macular degeneration) وابسته به سن موثر باشد. دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد از مشکلات رایج چشم در افراد مسن و از یکی از دلایل نابینایی در این گروه سنی به حساب می‌آید. بنابراین تقویت بینایی می‌تواند از فواید زعفران برای سلامتی باشد.

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی زعفران ممکن است روی سیستم کولینرژیک (Cholinergic) یا همه بخش‌های سیستم عصبی که در طول عملکرد خود از استیل کولین استفاده می‌‌کنند و سیستم دوپامینرژیک (Dopaminergic) یا انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین اثرگذار باشد. بنابراین، بهبود بیماری آلزایمر و پارکینسون از خواص زعفران است. زعفران در بهبود سلامت مغز و کاهش اختلالات حافظه موثر است.

زعفران حاوی مقادیر قابل توجهی، تیامین و ریبوفلاوین است. این مواد به تقویت عملکرد دستگاه گردش خون کمک می‌کنند. این امر، به خودی خود در بهبود سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات آن تأثیرگذار است. اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این چاشنی به حفاظت از سلامت عروق و رگ‌های خونی کمک می‌کند. بنابراین، تنظیم سطح کلسترول خون خاصیت زعفران است.

خواص دمنوش زعفران

بهبود علائم افسردگی در بزرگسالان و درمان بی‌خوابی خاصیت زعفران است. اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد چربی خونی دمنوش زعفران در تقویت سلامت دستگاه گوارش نیز موثر است. بهبود تحرک اسپرم و درمان ناباروری مردان هم خاصیت دمنوش زعفران است.

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

قبل از هر چیز دقت کنید که زعفران اصل و طبیعی برای تهیه این دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش زعفران برای افسردگی، مقداری آب را در یک قوری بجوشانید و سی میلی گرم پودر زعفران را به آن اضافه کنید. اجازه دهید زعفران در قوری روی حرارت کم به مدت 10 دقیقه دم بکشد. حالا یک فنجان دمنوش زعفران بنوشید تا از خواص دارویی زعفران برای افسردگی بهره‌مند شوید.

پیشنهاد می‌شود خواص دمنوش دارچین را نیز بخوانید.

خواص زعفران برای پوست

ایجاد درخشش، از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن کردن رنگ پوست از فواید زعفران برای پوست به شمار می‌روند. در ادامه درباره خواص زعفران برای پوست بیشتر بخوانید.

محافظت در برابر آفتاب سوختگی و آبرسانی به پوست خاصیت زعفران است. زعفران حاوی یک ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است که به بهبود رنگ طبیعی پوست، روشن کردن و درخشان شدن آن کمک می‌کند. خواص ضد التهابی زعفران به جلوگیری از مشکلاتی نظیر حساسیت، بثورات و تورم کمک کرده و به شکل قابل توجهی در بهبود سلامت پوست مفید است. جوانسازی پوست صورت نیز از فواید زعفران است.

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس برای پوست

خواص گلاب و زعفران برای پوست صورت

ماسک زعفران و گلاب یکی از شگفت انگیزترین ترکیباتی است که در دستیابی به پوستی زیبا و بی عیب و نقص موثر است. رسیدگی مداوم و پیروی از دستورالعمل‌های دقیق مراقبت‌های پوستی، از راه‌های محافظت از پوست است. مقابله با مشکلاتی نظیر آکنه، تیرگی و لک پوست از خواص گلاب و زعفران برای پوست صورت است.

امروزه، محصولات پوستی متنوع و رنگارنگی در بازار وجود دارند که همگی ادعا می‌کنند در بهبود کیفیت و از بین بردن لکه‌ها و روشن کردن پوست به شدت تأثیرگذار هستند. با این حال، مواد شیمیایی به کار رفته در این محصولات، ممکن است اثر مخربی بر روی پوست ایجاد کرده و حتی در مواردی ممکن است سلامت عمومی بدن را نیز به خطر اندازد.

ماسک زعفران و گلاب، یکی از انواع ماسک صورت و یک ترکیب طبیعی و شگفت‌انگیز است که به راحتی می‌تواند جایگزین محصولات آرایشی مصنوعی و فرمول‌های شیمیایی شود. برای آشنایی با خواص استفاده از ماسک زعفران و گلاب، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید و ادامه این مطلب را با دقت بخوانید.

ماسک زعفران و گلاب از ترکیب این دو ماده شگفت‌انگیز تشکیل می‌شود. این مواد، حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی مناسب برای پوست هستند. استفاده از ماسک زعفران و گلاب در بهبود مشکلات رایج پوست مانند آکنه، تیرگی و لکه‌های پوستی تاثیرگذار است. روشن کردن و درخشندگی پوست نیز از خواص زعفران و گلاب است.

زعفران از خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی شگفت‌انگیزی برخوردار است و به طور چشمگیری به از بین بردن آکنه کمک می‌کند. به علاوه، زعفران را می‌توان یک ماده لایه‌بردار عالی به شمار آورد. هر دوی این موارد برای پاکسازی پوست و بهبود آکنه ضروری هستند.

1. ماسک زعفران و گلاب و ریحان برای درمان آکنه

هر دو ماده طبیعی زعفران و ریحان موجود در این ماسک، از خواص ضد باکتریایی برخوردار بوده و با مهار رشد باکتری‌ها به از بین بردن آکنه کمک می‌کنند.

مواد لازم:

  • زعفران (12 تا 15 رشته)
  • برگ ریحان تازه (یک مشت)
  • گلاب (2 قاشق غذاخوری)

روش استفاده:

زعفران را به گلاب اضافه کرده و اجازه دهید برای مدت یک ساعت در آن غوطه ور باقی بماند. سپس، برگ‌های ریحان تازه را در مخلوط کن بریزید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. حالا، ترکیب زعفران و گلاب را به آرامی به برگ‌های خورد شده افزوده و به خوبی ترکیب کنید. اکنون، می‌توانید این ماسک را بر روی کل صورت یا تنها در نواحی دارای آکنه به کار برید. پس از گذشت 30 دقیقه، صورت خود را با آب خنک شست و شو دهید.

مطلب پیشنهادی: ماسک گلاب و ماست

2. ماسک زعفران و گلاب و چریش برای درمان آکنه

برگ‌های چریش هم درست مانند ریحان از خواص ضد میکروبی برخوردارند؛ به همین دلیل، می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند.

مواد لازم:

  • زعفران (10 تا 12 رشته)
  • برگ گیاه چریش تازه (یک مشت)
  • گلاب (2 تا 3 قاشق غذاخوری)

روش استفاده:

برگ‌های چریش تازه را در مخلوط کن ریخته و به خوبی خورد کنید. حالا، رشته‌های زعفران خشک را به خوبی آسیاب کرده و همراه با گلاب به خمیر چریش بیافزایید. مواد اولیه را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر یکدست و یکنواختی حاصل شود. حالا، ماسک خانگی خود را بر روی صورت خود مالیده و 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید. در نهایت، صورت خود را با آب خنک شست و شو دهید.

توصیه می‌شود، ماسک زعفران و گلاب را هفته ای دو بار و تا زمانی مصرف کنید که آکنه موجود بر روی پوست شما به طور کامل، برطرف شود.

پربازدید: درمان خانگی جوش صورت

زعفران یکی از موثرترین موادی است که می‌تواند به از بین بردن لکه های پوستی کمک کند. خواص لایه‌برداری این ماده شگفت‌انگیز در برطرف کردن این قبیل مشکلات پوستی تاثیرگذار است. لایه‌برداری پوست به زدودن سلول‌های مرده و آلودگی‌های سطحی پوست کمک می‌کند. این امر در ایجاد پوستی شاداب، شفاف و بدون لک موثر است.

3. ماسک زعفران و گلاب و زردچوبه برای درمان لک صورت

زردچوبه یک ضد عفونی‌کننده طبیعی است که همراه با زعفران می‌تواند لکه‌های پوستی را کاهش دهد.

مواد لازم:

  • زعفران (8 تا 10 رشته)
  • پودر زردچوبه (یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب (یک تا دو قاشق غذاخوری)

روش استفاده:

رشته‌های زعفران را در گلاب ریخته و برای مدت یک ساعت صبر کنید. سپس، زردچوبه را به آن افزوده و خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. این ماسک را روی کل صورت خود بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه می‌توانید آن را با خنک شست و شو دهید.

4. ماسک زعفران و گلاب و عسل برای درمان لک

این ماسک اسکراب به برطرف کردن لکه‌های پوستی، پاکسازی پوست و افزایش لطافت و شادابی پوست کمک می‌کند. قابلیت لایه‌برداری زعفران در ترکیب با دانه‌های درشت شکر در بهبود ساختار پوست و برطرف کردن آلودگی‌های سطحی موثر خواهد بود.

مواد لازم:

  • زعفران (8 تا 10 رشته)
  • روغن زیتون یا روغن نارگیل (یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب (یک قاشق غذاخوری)
  • شکر دانه درشت (2 قاشق غذاخوری)

ماسک زعفران و گلاب

روش استفاده:

رشته‌های زعفران را به روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کنید. سپس، شکر و گلاب را به این ترکیب افزوده و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. این ماسک اسکراب را بر روی کل صورت بمالید. توجه داشته باشید که بیش از همه باید روی نواحی مشکل دار پوست تمرکز کنید.

5. ماسک زعفران و گلاب و پودر صندل برای درخشندگی پوست

چوب صندل از خواص تقویت‌کنندگی برخوردار است. مصرف مداوم این ماسک به صافی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

مواد لازم:

  • زعفران (5 تا 6 رشته)
  • پودر چوب صندل (یک قاشق غذاخوری)
  • شیر (یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب (یک قاشق غذاخوری)

روش استفاده:

ابتدا شیر و گلاب را با هم ترکیب کرده و رشته‌های زعفران را به آن اضافه کنید. پس از گذشت یک ساعت، پودر چوب صندل را نیز به این مخلوط افزوده و مواد را به خوبی هم بزنید. خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و در حدود 20 دقیقه صبر کنید. حالا، می‌توانید صورت خود را با آب خنک بشویید.

برگزیده: ماسک نشاسته ذرت برای لک

6. ماسک زعفران و گلاب و شکر برای درخشندگی پوست

این ترکیب به لایه‌برداری، آبرسانی و روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند.

مواد لازم:

  • زعفران (2 تا 3 رشته)
  • روغن نارگیل (4 تا 5 قطره)
  • شیر (یک قاشق چای خوری)
  • شکر (یک پیمانه)
  • گلاب

روش استفاده:

رشته‌های زعفران را با شیر ترکیب کرده و اجازه بدهید تا یک شب تا صبح به حال خود باقی بماند. سپس، باقی مواد را به این ترکیب افزوده و خوب هم بزنید. ماسک به دست آمده را با کمک برس بر روی صورت خود مالیده و پس از 15 دقیقه با آب خنک شست و شو دهید.

7. ماسک زعفران و گلاب و دانه آفتابگردان برای درخشندگی پوست

دانه های آفتابگردان، منبع سرشار ویتامین E بوده و به آبرسانی و روشن کردن رنگ پوست کمک می‌کنند.

مواد لازم:

  • زعفران (5 تا 6 رشته)
  • شیر (یک قاشق غذاخوری)
  • دانه آفتابگردان (یک قاشق غذاخوری)
  • گلاب (یک قاشق غذاخوری)

روش استفاده:

رشته‌های زعفران را به ترکیب شیر و گلاب اضافه کنید. دانه های آفتابگردان را به این ترکیب افزوده و اجازه بدهید یک شب تا صبح به همان حال باقی بمانند. سپس، مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. این ماسک غلیظ را روی تمام صورت خود بمالید و پس از 20 دقیقه با آب خنک شست و شو دهید.

عوارض جانبی زعفران و گلاب

مصرف ماسک زعفران و گلاب تقریبا عارضه ای ندارد. در واقع، استفاده زعفران به صورت موضعی هیچ خطری را به دنبال ندارد. فقط، پس از مصرف باید از پاک شدن رنگ زرد ایجاد شده بر روی پوست اطمینان یابید. با این حال، مصرف بی رویه زعفران خوراکی، ممکن است با عوارضی نظیر سردرد، ضعف، سرگیجه، از دست دادن اشتها و سقط جنین زنان باردار همراه باشد.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟