خواص عرق بومادران

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 7 دقیقه مطالعه)
خواص عرق بومادران

خواص درمانی عرق بومادران

امروزه، خواص عرق بومادران (Achillea) به شکل فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته و همین امر موجب شده تا این عصاره گیاهی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شود. از هزاران سال پیش تاکنون، ساکنان نقاط مختلف جهان از جمله یونان از فواید بومادران در زمینه سلامتی بهره می جسته اند. نام علمی گیاه بومادران، Achillea است که با توجه به اسم یکی از جنگجویان شناخته شده یونانی، یعنی آشیل نام گذاری شده است. دلیل این امر آن است که آشیل برای معالجه جراحات سربازان خود از گیاه بومادران استفاده می کرده است.

مطلب مرتبط: خواص انواع عرقیات گیاهی

گیاه بومادران دارای 140 گونه مختلف است. این گونه های متفاوت دارای گل ها و برگ های متنوعی بوده و عطر آن ها هم با یکدیگر تفاوت دارد. مطالعات انجام شده در زمینه خواص درمانی عرق بومادران نشان می دهند که این گیاه و مشتقات آن بر سلامت بدن و رفع برخی مشکلات آن تاثیر گذار هستند. از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کمک به بهبود زخم ها و جراحات

در یونان باستان، بومادران به صورت مرهم و پماد برای درمان زخم ها به کار می رفت. آزمایش های انجام شده، خواص عرق بومادران را اثبات کرده اند. آزمایش ها نشان داده اند که این گیاه از توانایی مقابله با التهابات برخوردار است. از عمده ترین فواید عرق بومادران و سایر مشتقات این گیاه می توان به ویژگی های آنتی اکسیدانی آن ها اشاره کرد. مجموعه این دو ویژگی به بهبود زخم ها کمک می کنند. به علاوه، نتایج حاصل از مطالعات یاد شده، خاصیت عرق بومادران و پماد آن را در زمینه افزایش فیبروبلاست ها نیز تایید می کنند. فیبروبلاست ها گروهی از سلول ها هستند که وظیفه بازسازی بافت همبند را برعهده داشته و در درمان جراحات نقش عمده ای را ایفا می کنند.

در عین حال، مطالعات انجام شده بر روی گروهی 140 نفره از بانوان نشان داده است که به کار بردن مرهمی متشکل از عصاره بومادران و گل راعی (St. John’s wort) در درمان محل اپی زیاتومی (episiotomy) یا برش دیواره واژن در هنگام زایمان موثر است. نتایج به دست آمده از این مطالعات بسیار دلگرم کننده است؛ با این حال، تشابه کامل خواص عرق بومادران با پماد آن همچنان محل ابهام است. اطمینان از این امر به انجام مطالعات و آزمایش های بیشتری نیازمند است.

مطلب مرتبط: خواص گلیسیرین و گلاب برای پوست صورت

۲. کاهش مشکلات گوارشی

از دیگر خواص عرق بومادران می توان به توانایی آن در کاهش مشکلات گوارشی اشاره کرد. عصاره حاصل از این گیاه، مدت ها است که برای درمان زخم های دستگاه گوارش و سندروم روده تحریک پذیر (IBS) مورد استفاده قرار می گیرد. سندروم روده تحریک پذیر با نشانه هایی نظیر درد معده، نفخ و یبوست همراه است.

در واقع، این گیاه حاوی انواع زیست زردینه ها و آلکالوئیدهایی است که از ترکیبات گیاهی موثر در درمان مشکلات گوارشی به شمار می روند. مطالعات انجام شده بر روی موش ها خاصیت درمانی عرق بومادران و نقش آن در مقابله با آسیب های احتمالی اسید معده و خواص ضد زخم را تایید کرده اند. آزمایش های حیوانی دیگر، فواید عرق بومادران و توانایی آن در جلوگیری از اسپاسم دستگاه گوارشی، التهاب و سایر علائم سندروم روده تحریک پذیر را اثبات کرده اند. با این حال، اطمینان از این امر مستلزم انجام آزمایش ها و تحقیقات بیش تری است.

مطلب مرتبط: خواص آبلیمو

۳. کمک به کاهش علائم افسردگی و اضطراب

کمک به کاهش علائم افسردگی و اضطراب از دیگر خواص عرق بومادران به شمار می رود. زیست زردینه ها و آلکالوئیدهای موجود در این گیاه در کاهش ترشح هورمون کورتیکوسترون موثر بوده و از این طریق می توانند به بهبود نشانه های افسردگی و اضطراب کمک کنند. هورمون کورتیکوسترون از جمله هورمون های کورتیکواستروئیدی است که ترشح آن در بدن افراد مبتلا به افسردگی های مزمن زیاد است.

مطالعات انجام شده بر روی موش ها، خواص عرق بومادران در کاهش اضطراب و افزایش توان ذهنی و فعالیت بدنی را تایید کرده اند. با این حال، نتایج یاد شده مقدماتی بوده و ممکن است در مورد مشکلات مرتبط با اضطراب در انسان ها صدق نکند. اطمینان از این امر مستلزم انجام آزمایش ها و تحقیقات بیش تری است.

۴. کمک به سلامت مغز

کمک به بهبود برخی اختلالات مغزی نظیر ام اس (multiple sclerosis)، آلزایمر، پارکینسون و آنسفالومیلیت منتشر حاد مغز و نخاع ناشی از عفونت های ویروسی را نیز می توان از جمله خواص عرق بومادران برشمرد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، خواص درمانی عرق بومادران در زمینه کاهش شدت آنسفالوميليت و التهاب مغزی و نخاعی ناشی از آن را تایید کرده است. به علاوه، انجام آزمایش هایی بر روی موش ها، فواید عرق بومادران در زمینه بهبود تشنج را نیز اثبات کرده است. گمان می رود که خواص آنتی اکسیدانی این گیاه بتواند در درمان بیماران مبتلا به صرع نیز تاثیرگذار باشد.

نتایج حاصل از مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که این خاصیت عرق بومادران می تواند در جلوگیری از نشانه های ناشی از ابتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون موثر بوده و ممکن است در کاهش شدت از دست رفتن حافظه و اختلالات حرکتی بدن و ماهیچه ها تاثیر گذار باشد. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که این مطالعات مقدماتی بوده و تنها به حیوانات محدود می شوند.

۵. مقابله با التهاب

التهاب یکی از واکنش های طبیعی بدن موجودات زنده به شمار می رود؛ با این حال، التهاب مزمن ممکن است باعث آسیب دیدن سلول ها، بافت ها و اندام های بدن شود. از خواص عرق بومادران می توان به قابلیت آن در کاهش التهاب پوست و کبد اشاره کرد. این ویژگی می تواند به درمان عفونت های پوستی، کاهش علائم سالخوردگی و بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده در زمینه خواص عرق بومادران نشان می دهند که این عصاره گیاهی نه تنها در کاهش التهاب پوست موثر است، بلکه می تواند رطوبت آن را نیز افزایش دهد. به علاوه، سایر آزمایش های انجام شده در مورد فواید عرق بومادران نشان می دهند که مصرف این ماده در کاهش التهاب کبد و مقابله با تب موثر خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید، نتایج به دست آمده، بسیار امیدوار کننده هستند؛ با این حال، همچنان لازم است در زمینه خواص درمانی عرق بومادران تحقیقات انسانی بیشتری صورت پذیرد.

مطلب مرتبط: خواص عرق رازیانه برای کاهش التهاب

موارد احتیاط

تا این جا با خواص عرق بومادران و نقش آن در بهبود وضعیت سلامت بدن آشنایی یافتید. همان طور که پیش از این نیز گفته شد، فواید عرق بومادران بسیار قابل توجه است. با این حال، در برخی موارد لازم است این عصاره گیاهی با احتیاط مصرف شود. به عنوان مثال، زنان باردار و مادران شیرده نباید این عصاره گیاهی را مصرف کنند. زیرا، این امر می تواند منجر به سقط جنین شده و بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد.

به علاوه، افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا اشخاصی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند هم در زمره کسانی هستند که باید از خوردن عصاره بومادران خودداری کنند. مصرف عرق بومادران و سایر مشتقات این گیاه می تواند خطر خونریزی را در این افراد افزایش دهد.

وجود ویژگی مذکور موجب می شود که مصرف بومادران و کلیه محصولات آن از دو هفته قبل از عمل جراحی تا دو هفته بعد از انجام این کار ممنوع باشد. از این ها گذشته، افرادی که به گیاه کهنه واش و سایر گیاهان مشابه حساسیت دارند هم نباید از گیاه بومادران استفاده کنند؛ چرا که خوردن این گیاه ممکن است افراد یاد شده را به شدت دچار حساسیت کند.

روش استفاده

در حال حاضر، گیاه بومادران به اشکال متنوعی در دسترس همگان قرار دارد. از این میان می توان به پودر، پماد، گل ها و برگ های خشک شده و عرق بومادران اشاره کرد.

گل ها و برگ های خشک شده این گیاه برای تهیه دمنوش بومادران مورد استفاده قرار می گیرند. برای انجام این کار، کافی است یک تا دو قاشق چای خوری از برگ و گل خشک شده این گیاه را داخل آب جوش ریخته و برای مدت 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.

به علاوه، می توانید پودر بومادران را به انواع اسموتی ها، آب و آبمیوه خود اضافه کرده و نوش جان کنید. همچنین، اسانس بومادران در تهیه محصولات حمام، لوسیون ها، صابون ها و خوشبو کننده ها کاربرد دارد.

به خاطر داشته باشید که پیش از مصرف هر داروی گیاهی از جمله بومادران، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

خواص عرق بومادران از زمان های بسیار دور مورد توجه افراد قرار گرفته است. بنابراین، می توان چنین برداشت کرد که استفاده از این گیاه و سایر مشتقات آن پیشینه ای تاریخی دارد. تحقیقات نشان می دهند که گیاه بومادران در ترمیم جراحات، بهبود مشکلات گوارشی، بیماری های مغزی و بسیاری موارد دیگر موثر است. امروزه، فواید عرق بومادران مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیرات آن بر حیوانات تایید شده است. با این حال، اطمینان از اثرگذاری آن بر روی بدن انسان مستلزم انجام آزمایش ها و تحقیقات بیش تری است. به خاطر داشته باشید که پیش از افزودن عرق بومادران به برنامه غذایی خود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: ۷ راه خانگی درمان شوره سر

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی