مضرات و عوارض مصرف زیاد لیمو ترش برای زنان و مردان

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 7 دقیقه مطالعه)
مضرات و عوارض مصرف زیاد لیمو ترش برای زنان و مردان

خوردن لیمو به شکلهای مختلفی مانند آبلیمو، لیموترش، شربت آبلیمو و لیمو عمانی جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی، نوشیدنی‌ها، انواع سالاد و خورشت‌های دارد. اما تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه کسانی نباید لیمو ترش بخورند؟ یا اینکه مصرف زیاد لیمو ترش چه ضرری دارد؟ و میزان مصرف لیمو ترش در روز چقدر است؟

آبلیمو خاصیت اسیدی دارد. بسیاری از مضرات لیمو ترش ناشی از وجود اسیدهای مختلفی است که در آن وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند، مصرف زیاد لیمو ترش می‌تواند موجب از بین رفتن مینای دندان شود. با این حال، خواص لیمو ترش همچنان در مرکز توجه متخصصان علوم تغذیه قرار دارد. در این مطلب، تلاش خواهیم کرد تا شما را با عوارض مصرف زیاد لیمو ترش آشنا کنیم.

 

مضرات لیمو ترش

خوردن زیاد آبلیمو باعث چه چیزی می‌شود؟ تسریع پوسیدگی دندان، تشدید آفتاب سوختگی، آفت دهان، سوزش معده، تحریک میگرن و اختلالات ادراری از جمله عوارض مصرف زیاد لیمو ترش است. در ادامه عوارض آبلیمو و ضرر لیمو ترش برای معده، زنان و مردان را بخوانید.

عوارض آبلیمو بر پوسیدگی دندان

مصرف زیاد لیمو ترش چه ضرری دارد؟ پوسیدگی دندان از مضرات مصرف زیاد آبلیمو است. به ویژه افراد سیگاری با توجه به احتمال بیشتر پوسیدگی دندان، نباید لیمو ترش بخورند. مواد اسیدی موجود در آبلیمو می‌تواند مواد معدنی تشکیل دهنده بافت خارجی دندان یا مینا را حل کرده و به آن آسیب بزند. خوردن زیاد لیمو ترش، به تدریج موجب پوسیدگی دندان خواهد شد. مضرات لیموترش و تأثیر آن بر سلامت دندان می‌تواند درست مانند نوشابه‌های قندی باشد.

مضرات لیمو ترش برای دندان

برای جلوگیری از تخریب دندان‌ها، بهتر است پس از هر بار مصرف آبلیمو دندان ها به خوبی مسواک زده شوند. خوردن آب لیمو ترش با نی هم گزینه دیگری است که می‌تواند در حفظ سلامت دندان مفید و موثر باشد و از عوارض مصرف زیاد لیمو ترش برای دندان جلوگیری کند.

عوارض لیمو ترش برای زنان

یکی از ضرر های لیمو ترش، به ویژه برای زنان، تشدید آفتاب سوختگی است. برخی از زنان، با هدف تسریع برنزه شدن پوست خود، قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا در هنگام آفتاب گرفتن از آبلیمو استفاده می کنند. متاسفانه باید گفت، این کار اشتباه است. مطالعات نشان داده‌اند استفاده از آبلیمو روی پوست برای زنان موجب ایجاد سوختگی شدید، تاول زدن پوست و به وجود آمدن لکه‌های پوستی خواهد شد. این عارضه ای است که در علم پزشکی با نام فیتوفوتودرماتیت یا التهاب پوست در تماس با گیاهان و آفتاب شناخته می‌شود. آبلیمو حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی به نام پسورالن است. این ماده در به وجود آمدن لکه‌های پوستی نقش به سزایی را برعهده دارد. به علاوه، این ترکیبات شیمیایی در مجاورت با نور خورشید دچار فعل و انفعالاتی می‌شوند که در بروز و تشدید آفتاب سوختگی به شدت موثر هستند.

عوارض لیمو ترش برای زنان

از دیگر مضرات لیمو ترش و مصرف آن بر روی پوست و قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست اشاره کرد. این امر هم تا حدود زیادی به عملکرد پسورالن موجود در آب لیمو نسبت داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: ماسک صورت برای آفتاب سوختگی

مضرات لیموترش برای معده

تشدید مشکلات گوارشی از دیگر عوارض زیاد خوردن لیمو ترش برای معده است. سوزش معده، عارضه ای است که در اثر افزایش حجم اسید معده و بازگشت آن به مری اتفاق می‌افتد. افزایش اسید معده از جمله عوارض لیمو ترش برای زنان و مردان است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌های اسیدی این حالت را تشدید خواهد کرد. بنابراین، از دیگر مضرات لیمو ترش می‌توان به توانایی آن در تشدید رفلاکس معده اشاره کرد. تصور می‌شود، فعال شدن پپسین از مضرات آبلیمو برای معده است. پپسین نوعی آنزیم است که در معده وجود دارد و در تجزیه پروتئین‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. رفلاکس اسید معده در فعال شدن مولکول‌های غیر فعال پپسین موجود در گلو و مری موثر بوده و عارضه سوزش معده را ایجاد یا تشدید می‌کند.

مضرات لیموترش برای معده

از دیگر مضرات آبلیمو برای معده می‌توان به تأثیر آن در کاهش کارایی اسفنکتر پایین مری اشاره کرد. این امر، به اسید معده اجازه می‌دهد به سمت بالای مری حرکت کند. از دیگر مضرات لیموترش برای معده می‌توان به تشدید زخم معده اشاره کرد. بنابراین در صورت داشتن مشکلات معده از جمله سوزش، رفلاکس و زخم معده از خوردن زیاد لیمو ترش خودداری کنید.

برگزیده: خواص زنیان برای معده

عوارض لیمو ترش برای مردان

اختلالات ادراری ممکن است از جمله عوارض آبلیمو، به ویژه برای مردان باشد. پیش از هر چیز، به افراد مبتلا به اختلال بیش ادراری پیشنهاد می‌شود مقدار آب مصرفی خود را کاهش دهند. برخی از افراد، باور دارند که ترکیب آبلیمو با یک لیوان آب گرم و نوشیدن آن می‌تواند به افزایش ادرار کمک کند. ادامه این روند، موجب کم آبی بدن شده و مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت. زیرا دفع آب اضافی بدن با مقادیر قابل توجهی الکترولیت‌ها و سدیم همراه خواهد بود.

از دیگر مضرات لیمو ترش می‌توان به ایجاد سوزش و تکرر ادرار اشاره کرد. در صورت ابتلا به این بیماری، بهتر است تا بهبودی کامل از مصرف آبلیمو و سایر مرکبات خودداری شود.

تشدید اختلال ژنتیکی تجمع آهن یا هموکروماتوز از دیگر عوارض لیمو ترش برای مردان است. این ماده، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که به افزایش جذب آهن کمک می‌کند. بدیهی است، مصرف این ماده برای افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن بسیار مفید است.

تشدید حالت تهوع یا استفراغ را هم می‌توان از دیگر مضرات لیموترش برای مردان به شمار آورد. مصرف زیاد این ماده، یعنی بیش از دو تا سه فنجان آبلیموی رقیق شده می‌تواند در به وجود آوردن حالت تهوع موثر باشد. این امر به مقادیر زیاد ویتامین C موجود در آبلیمو نسبت داده می‌شود. زیرا، بدن تمایل دارد مازاد این ویتامین را دفع کند.

مضرات آبلیمو و تأثیر آن بر تشدید آفت دهان

آفت دهان، یک بیماری شایع است که به ایجاد زخم و ضایعاتی دردناک در قسمت‌های مختلف دهان منجر می‌شود. این زخم‌های سطحی، بیشتر بر روی لثه یا سایر بخش‌های مخاطی دهان به وجود می‌آیند. مطالعات نشان داده اند، اسید سیتریک موجود در مرکبات و لیمو ترش می‌تواند در تحریک و تشدید آفت دهان موثر باشد. بنابراین، وخیم کردن شرایط این گونه زخم ها را هم می‌توان در زمره مضرات آب لیمو دسته بندی کرد. در مواقع بروز آفت در دهان، برای دوری از عوارض لیمو ترش بهتر است از خوردن زیاد آبلیمو خودداری کنید.

ضرر لیمو ترش برای تحریک میگرن

مطالعات نشان داده اند، مرکبات حاوی ماده خاصی به نام تیرامین هستند. این ماده از عوامل موثر در تحریک دردهای میگرنی به شمار می‌رود. تیرامین در بدن نوعی واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند که به حملات میگرنی و تشدید آن ها منجر می‌شود. بنابراین، این امر را هم می‌توان در شمار عوارض خوردن زیاد لیمو ترش به حساب آورد.

ضرر خوردن زیاد لیمو ترش برای میگرن

بنابراین در صورت داشتن دردهای میگرنی، برای دوری از عوارض مصرف زیاد لیمو ترش، از خوردن لیمو ترش خودداری کنید.

میزان مصرف لیمو ترش در روز

میزان مناسب مصرف آبلیمو برای زنان و مردان در روز به مواردی نظیر وضعیت سلامت و سن آنها بستگی دارد. با وجود این، به نظر می‌رسد نوشیدن حداکثر یک تا دو لیوان آبلیمویی که با آب رقیق شده باشد، در روز بلامانع باشد. نوشیدن آبلیمو در شب بلامانع است. خوب است بدانید اسید سیتریک موجود در آبلیمو به درمان سنگ کلیه در زنان و مردان کمک می‌کند.

آیا مرکبات با داروها تداخل پیدا می کنند؟

تداخلات دارویی مرکبات

چه کسانی نباید لیمو ترش بخورند؟ مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرکباتی نظیر گریپ فروت می‌تواند با مسدود کننده‌های کانال کلسیم در فعل و انفعال باشد. مسدود کننده‌های کانال کلسیم، داروهایی هستند که از ورود کلسیم به داخل سلول و خروج آن از ذخایر سلولی ممانعت می‌کنند. این داروها، اغلب برای کنترل و درمان فشارخون بالا تجویز می‌شوند. به علاوه، مصرف هم زمان مرکبات با داروها ممکن است در افزایش دسترسی زیستی و اثر گذاری دارو موثر باشد. این امر، می‌تواند اثرات نامطلوبی در بدن ایجاد کند.

عوارض آبلیمو

توصیه می‌شود از مصرف زیاد آبلیمو خودداری کنید. آیا می‌دانید مضرات شربت آبلیمو و خوردن زیاد آبلیمو چیست؟ با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که افزایش احتمال پوسیدگی دندان و بالا رفتن خطر آفتاب سوختگی و عوارض ناشی از آن از مضرات آبلیمو به شمار می‌روند. برای پیشگیری از شدت آفتاب سوختگی، توصیه می‌شود افراد به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

عوارض آبلیمو برای موها چیست؟ آیا موجب بی رنگ شدن مو می‌شود؟ از جمله عوارض مصرف زیاد آبلیمو روی سر و موها می‌توان به خشک شدن پوست سر و ایجاد خشکی و موخوره اشاره کرد. در عین حال، ماهیت اسیدی آبلیمو در طولانی مدت موجب سفید شدن مو می‌شود. برای اجتناب از این امر، در صورت لزوم می‌توان آبلیمو را با روغن های طبیعی و مناسب برای مو ترکیب و سپس، مصرف کرد.

در این مطلب با عوارض مصرف زیاد لیمو ترش آشنا شدید، عوارض لیمو ترش برای زنان و مردان و مضرات آبلیمو برای معده را خواندید و حال می دانید خوردن زیاد آبلیمو باعث چه چیزی می شود؟ در ادامه خوب است خواص لیمو ترش برای پوست و مو را نیز بخوانید.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی