بیش از 10 راه درمان سرفه خشک و سرفه خلط دار

بروز شده در توسط دکتر الهام اختری درباره مراقبت و سلامتی (9 دقیقه مطالعه)
بیش از 10 راه درمان سرفه خشک و سرفه خلط دار
این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر

سرفه از علائم و نشانه‌های برخی از بیماری‌ها است. سرفه گاهی خشک، و گاهی خلط دار است. اما برای سرفه چی خوبه بخوریم؟ شیر گرم و نشاسته، لعاب به‌دانه، سوپ رقیق جو، بخور بابونه، دمنوش بابونه از جمله مواردی است که برای سرفه خوب است. علاوه بر مشورت با پزشک، می‌توانید روش‌های خانگی و استفاده از دمنوش را امتحان کنید.

برای سرفه چی خوبه؟

چی بخورم سرفم قطع بشه؟ چیکار کنم سرفم قطع بشه؟ بابونه برای سرفه خوبه. شربت لیمو و عسل نیز برای التهاب و گلو درد موثر است. حریره نشاسته نیز برای سرفه مفید است. اگر سرفه‌ها خلط دار هستند، دمنوش آویشن و عناب، دمنوش پونه، شربت زوفا و دمنوش بابونه بسیار توصیه شده است.

اگر سرفه خشک است، تخم مرو یا بهدانه میل کنید. اگر خلط دار است آویشن دم کنید و بنوشید. روزی سه بار با آب نمک خوب بینی و حلق را بشویید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش عناب و دارچین

شورها مثل پنیر و خیارشور، تندها و فلفلی‌ها، سرخ شده‌ها، ترشی و سرکه، ادویه ها محرک محسوب می‌شوند و طبیعی است که در این دوران نباید مصرف شوند.

درمان سرفه خشک

برای سرفه خشک چی خوبه؟ به طور کلی به دانه، نشاسته، سوپ و آب سیب برای سرماخوردگی مفید هستند. بارهنگ، تخم مرو، به دانه و انار از جمله مواردی هستند که برای بهبود سرفه خشک موثرند.

سرفه‌های خشک در شروع سرماخوردگی و در حملات آلرژی دیده می‌شود. اگر احساس دماغی و گرفتگی بینی اضافه شد و به تدریج ترشح پیدا کرد سرماخوردگی است. ولی اگر سرفه خشک باقی ماند و شبیه آلرژی بود از تخم مرو استفاده کنید. یک قاشق چایخوری در آب ولرم هم بزنید و روزی دو بار بنوشید. به‌دانه نیز انتخاب خوبی است. یک قاشق مرباخوری از دانه‌های به که درسته باشند در آب جوش یک ربع با درب بسته بماند تا لعاب بده و قاشق قاشق میل کنند.

درمان سرفه خشک با نشاسته

آیا نشاسته برای سرفه خشک خوب است؟ بله، نشاسته برای سرفه خشک خوبه. به طور کلی برای جلوگیری از عفونت گلو در سرماخوردگی خوردن نشاسته، شلغم و به دانه و غرغره کردن آب نمک توصیه می شود.

اگر هنگام سرماخوردگی گلو درد شدید دارید و به سختی غذا قورت می‌دهید، می توانید نشاسته داغ میل کنید، البته دمنوش بابونه نیز مفید است. اگر گلو درد دارید و خشکی بیش از حد گلو شما رو اذیت می‌کند، بهتر است برای رفع درد گلو و خشکی نشاسته بخورید، البته به دانه و سوپ ساده نیز موثر است.

برای بهبود گلودرد، نشاسته را در شیر بپزید و مرتب میل کنید، مثلا روزی دو بار به مدت سه هفته، خیلی شیرین نکنید، کم کم مزه کرده و فرو دهید.

بارهنگ

دانه‌های ریز بارهنگ در آب جوش لعاب پس می‌دهند و در تسکین سرفه خشک موثرند. برای تهیه دمنوش بارهنگ، دو قاشق چایخوری پودر بادام و یک قاشق چایخوری بارهنگ را در آب جوش ریخته و یک ربع صبر کنید تا دم بکشد، دمنوش بارهنگ را با نبات شیرین و جرعه جرعه بنوشید.

تخم مرو

دانه‌های مرو نیز در آب، لعاب می‌دهند و خوردن دمنوش تخم مرو به تسکین سرفه خشک کمک زیادی می‌کند.

به دانه

دمنوش دانه به، میوه به باید شیرین باشد، در کنترل سرفه مناسب است. اگر سرفه ها خشک هستند، هر ساعت یک قاشق لعاب به دانه بنوشید، بخور آب داغ، جرعه جرعه نوشیدن مایعات گرم و دمنوش عناب نیز بسیار موثر است.

انار و سرفه خشک

انار برای بهبود سرفه خشک مزمن موثر است. سر انار شیرین را ببرید، سوراخی ایجاد نمایید و از روغن بادام شیرین پر نمایید. روی شعله پخش کن یا در مایکروویو به نحوی قرار دهید که داغ شود، حالت نیم پخته پیدا کند ولی نسوزد. سپس فشرده شده، مکیده شود.

درمان سرفه خشک با سیب

آب سیب برای بهبود سرماخوردگی مفید است. فالوده سیب با گلاب برای تقویت هنگام سرماخوردگی و مقابله با عوارض آن مانند خستگی موثر است.

درمان سرفه خشک حساسیتی

سرفه‌های ناشی از حساسیت معمولا خشک است. یک قاشق چایخوری تخم مرو، سر پر در یک فنجان آب ولرم هم بزنید و بنوشید تا روزی سه بار قابل استفاده است.

سرفه خلط‌ دار

برای سرفه خلط دار چی خوبه؟ نشاسته برای سرفه خلط دار مفید است. در ادامه به معرفی چند دمنوش سرفه خلط دار می پردازیم. دمنوش آویشن، شیر و نشاسته، عسل و لیموترش و دمنوش بابونه از جمله موارد توصیه شده در طب سنتی برای درمان سرفه خلط دار هستند.

نشاسته با شیر برای سرفه

اگر سرفه خلط دار دارید، نوشیدن نشاسته پخته با شیر، و شستشوی گلو با سرم نمکی توصیه می شود. ترکیب شیر و نشاسته برای سرفه خلط دار و سرفه خشک خوب است. نشاسته برای سرفه کرونا هم خوبه. نشاسته را که از قبل در کمی آب سرد حل کرده، به شیر داغ اضافه کنید و هم بزنید تا بپزد، این نشاسته داغ پخته برای سرفه خشک و خلط دار مسکن خوبی است.

شلغم

شلغم هم به شکل آب پز و هم در سوپ و آش کاربردی است.

آویشن برای سرفه خلط دار

اگر سرفه خلط دار دارید، آویشن انتخاب درستی است. دمنوش آویشن در سرفه های خلط دار بسیار کمک کننده است. برای بهبود سرفه می‌توانید عناب را با آویشن دم کرده و میل کنید. برای تهیه دمنوش آویشن، یک قاشق چایخوری آویشن در بخش صافی لیوان دمنوش بریزید، کم آب سرد اضافه کنید که خاک آن شسته شود، سپس آب در حال جوش را اجازه دهید دو سه دقیقه بگذرد تا از حالت جوش بیفتد و به لیوان دمنوش اضافه کنید. حدود یک ربع صبر کنید تا دم بکشد، سپس دمنوش را صاف کرده و نوش جان کنید.

دمنوش آویشن برای سرفه خلط‌دار خیلی خوب جواب می‌دهد ولی حواستان باشد زیاده‌روی نکنید و اگر ترشحات کم شد و یا سرفه، خشک شد دیگر ادامه ندهید. بالای دو سال قابل استفاده است. زیر دو سال باید با نظر پزشک باشد.

بخور بابونه و آویشن نیز برای کسانی که مشکل تنفسی مانند سینوزیت، پولیپ و انحراف بینی دارند، مفید است. بسیار دقت کنید که درمان سرفه خشک با آویشن نیست، آویشن موجب تشدید خشکی می‌شود، برای درمان سرفه خشک به‌دانه دم کنید و لعاب آن را به دفعات بنوشید، سرفه خشک به تدریج بهتر خواهد شد.

عسل و لیموترش

یک قاشق چایخوری عسل در یک فنجان آب گرم، حل کنید، صبر کنید ولرم شود و قطرات لیموترش تازه را اضافه بفرمایید. ترکیب عسل و لیموترش در کنترل علایم سرماخوردگی و سرفه بسیار موثر است.

آب هویج

یک دوم لیوان آب هویج به همراه یک دوم لیوان شیر با یک قاشق چایخوری شکر در تسکین سرفه موثر است.

بابونه شیرازی

نوشیدن دمنوش بابونه نیز سه تا چهار بار در روز در کنترل علایم سرماخوردگی موثر است. بابونه هم گیاهی است که از خواص ضد قارچی، آنتی باکتریالی و ضد التهابی برخوردار است.

گلاب برای سرفه

آیا گلاب برای سرفه خوب است؟ چای و گلاب ممکن است برای سرفه خشک و بهبود گلودرد موثر باشد. قبایل بومی آمریکا، سالیان سال پیش، از خواص گلاب برای سرفه و سرماخوردگی به ویژه برای کودکان استفاده می کردند. نحوه مصرف گلاب برای سرفه، احساس درد و التهاب در گلو ساده است، اندکی گلاب را به چای داغ افزوده و میل کنید.

دقت کنید در صورت داشتن سرفه و سرماخوردگی به ویژه در کودکان، مراجعه به پزشک و ویزیت متخصص اطفال ضروری است. بدیهی است استفاده از گلاب برای درمان سرفه، تنها برای تسکین موقتی درد و التهاب توصیه شده و علت بروز التهاب را از بین نخواهد برد. بنابراین، در صورت بیماری لازم است به پزشک مراجعه کرده و از روش های درمانی پیشنهادی وی تبعیت کنید.

مطلب پیشنهادیبخور گلاب برای صورت

در ادامه به بررسی برخی پرسش‌های کاربران در زمینه سرفه خواهیم پرداخت.

1. ببخشید من دوقلوبار دارم الان توی ماه سوم هستم نزدیکه یک ماهه مرتب سرفه می‌کنم بخصوص وقتی غذای سرخ شده یا شوری و ترشی می‌خورم. دکتر رفتم دیفن هیدرامین دادن ولی بدتر می شوم، وقتی می‌خورم. باید چه کنم؟ در ضمن یبوست دارم.

دانه "به" را یک قاشق چایخوری (حواستان باشد دانه‌ها درسته و بدون شکستگی باشند) در یک فنجان آب جوش دم کنید و طی روز قاشق قاشق میل بفرمایید. سه روز تکرار بفرمایید.

2. من مدتی است که سرفه‌های خشک می‌کنم و این سرفه‌ها هر روز شدیدتر می‌شود و از حساسیت فصلی، دکتر رفتم انواع قرص و شربت‌ها رو خوردم و از دمنوش آویشن و پونه هم خیلی استفاده کردم واقعا خسته شدم ممنون میشم راهنماییم کنید.

برای سرفه خشک چیزی مثل تخم مرو و به دانه که لعاب دارد مناسب است، اشتباهی دمنوش خوردید و عارضه دار شده است. از الان به دانه یا تخم مرو را به صورت دمنوش میل بفرمایید.

3. برای سرفه‌های خلط دار پسر ۸ ماهه‌ام که آبریزش بینی هم داره لطفا راهنماییم کنید.

یک قاشق چایخوری سرخالی آویشن را با آب سرد بشویید که خاک نداشته باشه، با یک استکان آب جوش دم کنید. بعد ۱۰ دقیقه صاف کرده با یک قاشق مرباخوری شکر شیرین کنید. روزی یک بار کم کم بخورد.

4. حدود یک هفته بیشتره سرفه می‌کنم, دکتر گوش وحلق وبینی رفتم گفتن باید دکتر ریه برم و رفتم دکتر ریه گفت حساسیت شدید دارم و زمینه آسم دارم، دارو دادن مصرف می‌کنم ولی هنوز خوب نشدم بعضی اوقات صبح ها احساس خفگی دارم یعنی با تنگی نفس بلند می‌شوم, سرفه‌ها ابتدا خلط خونی همراه داشت بعد دیگه کمتر شد الان خلط دارم ولی خونی نیست, میشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنم بهتر بشم, در ضمن بچه یک و نیم ساله دارم که شیر میخورد.

تا زمانی‌که خلط دارید دمنوش آویشن میل کنید. شب‌ها تخم کتان آسیاب شده یک قاشق غذاخوری با کمی عسل مخلوط کنید کم‌کم بمکید. مایعات و سوپ‌های گرم بخورید. بادکش گرم دو طرف فقرات نیز کمک‌کننده است.

5. من حدود شش ماه است که سرفه‌های زیادی دارم تا حدی که مشکوک به ریه و تنفس بود ولی آزمایش و سی تی اسکن چیزی نشان نداده است. حدود یک ماه قبل تا حالا خیلی بهتر شده بودم ولی الان ده روز است که دوباره شروع شده خصوصا شب تا صبح واقعا نمی‌توانم بخوابم نمی‌دانم آلرژی است یا نه؟ در ضمن در این دو هفته اخیر بر زبانم هم حالت دانه زده سطح زبانم سفید است اما نوک آن قرمز است.

سرکه سیب را رقیق کنید، به این ترتیب که در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یک قاشق غذاخوری سرکه بریزید و صبح ناشتا و شب قبل خواب غرغره کنید. اگر سرفه خشک است غروب تا وقت خواب از دم‌کرده یک قاشق مرباخوری به‌دانه در آب جوش استفاده کنید یعنی هر نیم ساعت دو سه تا قاشق بخورید تا وقت خواب بشود یک فنجان دمنوش به‌دانه (دانه‌ها را نخورید ولی دانه‌ها در آب تا آخر هستند تا لعاب بدهند)

6. من بچه‌ای دارم شش ماهه دو روزه سرفه می‌کند، می‌خواستم ببینم چه داروی گیاهی بدهم بهش خوب بشه؟

برای شیرخواران در آستانه شش ماهگی یکی از بهترین اتتخاب‌ها برای کنترل سرفه، به‌دانه است. یک قاشق مرباخوری به‌دانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و نیم ساعتی درب آن را بگذارید سپس لعاب به دست آمده را طی روز کم‌کم به او بخورانید. می‌توانید از حبه‌ای قند برای خوش ‌طعم کردن آن استفاده کنید.

7. دخترم هشت سالش هست و پسرم شش سال، هردو سرفه می‌کنند و بینیشان کیپ و ترشح دارد. دهنشون بوی عفونت می‌دهد. هر راهکاری بوده انجام دادم ولی بهتر نشدند، بینی پسرم انقدر کیپ میشه که موقع خواب نمیتونه نفس بکشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

شستشوی مداوم بینی با نرمال سالین، شب‌ها وقت خواب، صبح ناشتا، بعد ورزش و بازی، وقتی ترشحات زیاد است بیشتر شسته می‌شود وقتی خاموش است هر شب وقت خواب کافی است. از شستشوی خوب بینی غافل نشوید که هیچ کاری جای آن را نخواهد گرفت. دمنوش بابونه در شرایط حاد بیماری مناسب است.

8. آیا مصرف دارچین و زنجبیل برای سرفه خشک و تب فایده دارد، خصوصا برای افراد گرم مزاج و یا سرد مزاج؟

دارچین و زنجبیل تب و همچنین سرفه را تشدید می‌کنند و نباید مصرف شود.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
منبع: کانال آموزشی دکتر الهام اختری
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر الهام اختری

پزشک و متخصص طب سنتی

فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط با مراقبت و سلامتی
دلایل کاهش رشد جنین در رحم چیست؟
دنیای مادری سرشار از رمز و رازهاست و دوران بارداری می‌تواند مقدمه‌ای شیرین برای ورود به این دنیا باشد. با آرزوی سلامتی برای همه مادران و جنین‌هایشان...
بادکش رحم در بیماری‌های زنان
بادکش رحم و تخمدان چیست؟ آیا می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان از بادکش رحم و تخمدان استفاده کرد؟
درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب
خار پاشنه، یک بیماری شایع است که زنان باردار، افراد چاق و ورزشکاران را درگیر می‌کند.درد پاشنه تیز، التهاب پاشنه پا، درد و بی حرکتی از علائم این بیماری است
خواص عرق زنیان برای لاغری
زنیان به کاهش وزن کمک می کند. زنیان را می توان با سایر گیاهان و دانه ها ترکیب کرد مانند عسل، سیاهدانه، شنبیله و زیره و برای لاغری استفاده کرد