خواص عسل آویشن

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 4 دقیقه مطالعه)
خواص عسل آویشن

در این مطلب، تلاش خواهیم کرد خواص عسل آویشن را به شما معرفی کنیم. این نوع عسل همان طور که از نامش پیدا است از گیاه آویشن به دست می‌آید. آویشن یکی از خوش عطرترین و مفیدترین گیاهان دارویی و تزئینی است که در آشپزی هم کاربرد دارد. بنابراین، عسل آویشن هم از فواید بسیار زیادی برخوردار بوده و به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

 

آویشن چیست؟

آویشن گیاهی چند ساله از خانواده نعنا بوده و دارای گونه‌های بسیار متعددی است. در سرتاسر جهان، بیش از 350 گونه از این گیاه شناخته شده است. گیاه آویشن اغلب در فصل بهار و از طریق کاشت بذر، قلمه یا تقسیم ریشه به عمل می‌آید. عسل آویشن هم درست مانند عسل اسطوخودوس، مریم گلی و پونه کوهی از رایحه و طعم دلپذیر و خواص مشابهی برخوردار است. آویشن در ارتفاعات به صورت وحشی رشد کرده و خشکی و سرمای محیط را به خوبی تحمل می‌کند.

آشنایی با برخی گونه‌های گیاه آویشن

• ثومون (Thymus serpyllum)

ثومون یکی از گونه‌های آویشن وحشی است که اغلب در مناطق سنگلاخی جنوب اروپا، شمال آفریقا و شمال شرقی آمریکا می‌روید. یونان و مالت از جمله کشورهای اروپایی مناسب برای رویش این گیاه بوده و عسل آویشن ارائه شده توسط آن‌ها از بهترین و معروف‌ترین انواع عسل است.

• آویشن معمولی (Thymus vulgaris)

آویشن معمولی یک گیاه چند ساله مدیترانه‌ای است که برای رویش به خاک مناسب و تابش آفتاب نیازمند است. این گیاه علاوه بر آشپزی از مصارف دارویی نیز برخوردار بوده و شهد فراوان آن به زنبورها کمک می‌کند تا عسل آویشن بسیار مرغوبی را تهیه کنند.

آویشن

• آویشن وحشی (Wild Thyme)

آویشن وحشی هم یکی دیگر از گونه‌های این گیاه است که اغلب در مناطق مدیترانه‌ای اروپا و در نواحی خشک و صخره‌ای ترکیه، اسپانیا، فرانسه و سوئیس می‌روید. این گیاه دارای گل‌های صورتی ریزی است که به شکل مخروطی در انتهای ساقه‌ها قرار داشته و از منابع سرشار تامین شهد و تولید عسل آویشن به حساب می‌آیند.

 

ویژگی‌های عسل آویشن

پیش از آشنایی با خواص عسل آویشن، لازم است با ویژگی‌های این ماده شگفت انگیز آشنایی یابید.

  • عسل آویشن از اوایل خرداد ماه تا اواسط تیر ماه به عمل می‌آید.
  • عسل آویشن در حالت عادی به رنگ کهربایی روشن است. با این حال، در صورت متبلور شدن یا شکرک زدن تغییر کرده و به رنگ بژ تا قهوه‌ای مشاهده می‌شود.
  • عسل آویشن از طعمی ماندگار و رایحه‌ای قوی برخوردار است. رایحه این عسل، اغلب با عناوینی نظیر گلی، ادویه‌ای و سدری توصیف می‌شود. این در حالی است که طعم آن را غالبا با واژه‌هایی نظیر نمکی، فلفلی و خرمایی وصف می‌کنند.
  • عسل آویشن در مدت زمانی کوتاه متبلور می‌شود.
  • عسل آویشن از مقادیر قابل توجه آنزیم دیاستاز، اسید آمینه پرولین و قند فروکتوز برخوردار است.

 

مشخصات عسل آویشن ایتالیایی

عسل آویشن ایتالیایی از رنگی متوسط تا تیره و رایحه‌ای ملایم برخوردار است که اغلب با عناوینی نظیر چوبی، تازه و گلی از آن یاد می‌شود. به علاوه، این نوع عسل آویشن دارای قابلیت تبلور، شیرینی و اسیدیته متوسطی است.

مشخصات عسل آویشن یونانی

عسل آویشن یونانی دارای رنگی روشن و رایحه‌ای دلپذیر بوده و به دلیل وجود فنل از خواص ضد باکتریایی قوی برخوردار است.

آشنایی با فواید و خواص عسل آویشن

آویشن از محبوب‌ترین گیاهانی است که در آشپزی به کار می‌رود. این گیاه از خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی برخوردار است. به همین دلیل، از این گیاه در تولید دهان شویه‌های تجاری و داروهای ضد سرفه استفاده می‌شود. در عین حال، رایحه قدرتمند آویشن در دفع حشرات و آفات نیز موثر است. به علاوه، ترکیبات فنولی و پلی فنولی موجود در این گیاه از خواص ضد سرطانی برخوردار هستند. با توجه به آن چه گفته شد، خواص عسل آویشن را می‌توان به قرار زیر برشمرد:

  • کمک به درمان انواع عفونت‌های پوستی و داخلی
  • کمک به بهبود انواع زخم‌های ناشی از جراحات و سوختگی‌ها
  • مقابله با سرطان
  • کمک به درمان جوش و آکنه
  • کمک به بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سخن آخر

با توجه به گستردگی خواص عسل آویشن، توصیه می‌کنیم مصرف این ماده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از آن جا که گیاه آویشن اغلب به صورت وحشی رشد می‌کند، عسل آویشن معمولا از ترکیب شهد این گیاه با سایر گونه‌های گیاهی مجاور آن به دست می‌آید. این ماده شگفت انگیز می‌تواند به عنوان جایگزینی برای قند و شکر مورد استفاده قرار گیرد.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید