7 تا از فواید روغن سیاه دانه برای مو

بروز شده در درباره زیبایی (8 دقیقه مطالعه)
7 تا از فواید روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه دارای فواید درمانی و زیبایی از جمله مراقبت از مو، کاهش ریزش مو، کاهش جوش صورت، کاهش التهاب و کاهش سطح قند خون است. روغن سیاه دانه همچنین برای کمک به شوره سر و آبرسانی بیشتر به مو شناخته شده است.

از روغن سیاه دانه به عنوان یک نرم کننده عمیق در روتین روزانه مو و پوست سر یا به عنوان روغن مو برای حالت دادن و محافظت از مو استفاده کنید.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه به دلیل خاصیت دارویی و زیبایی آن شناخته شده است. بیش از 2000 سال در طب سنتی استفاده شده است و می‌تواند برای درمان انواع شرایط از جمله سردرد، ریزش مو ، آکنه و التهاب استفاده شود.

روغن سیاه دانه با استخراج روغن از دانه های گیاه Nigella sativa گرفته می‌شود ، که یک درختچه گل است که بومی جنوب غربی آسیا است. روغن سیاه دانه دانه قرنها به عنوان نوعی از داروهای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا حاوی تیموکینون، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که رادیکال های آزاد را از بدن خارج می‌کند. این خاصیت می‌تواند به طیف وسیعی از شرایط سلامتی کمک کند و همچنین برای درمان خشکی پوست و مو استفاده شود.

مطلب مرتبط: روغن سیاه دانه برای صورت

روغن سیاه دانه

فواید روغن سیاه دانه

استفاده از روغن سیاه دانه برای موارد زیر مفید است:

  • التهاب
  • کاهش کلسترول خون
  • آسم
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • جوش صورت و آکنه
  • دیابت
  • کاهش فشار خون
  • اختلالات خود ایمنی
  • تقویت سلامت قلب
  • محافظت در برابر آسیب سلولی و بیماری مزمن
  • درمان سردردها
  • بهبود زخم
  • مراقبت از مو
  • پیشگیری سندرم متابولیک
  • شوره سر

فواید سیاه دانه برای مو

علاوه بر بهبود سلامت مو، روغن سیاه دانه گزینه مناسبی برای درمان شوره سر است. روغن سیاه دانه دارای ترکیب غنی از مواد مغذی ضروری است و دارای خواص ضد التهابی برای کمک به تسکین تحریک و خارش پوست است.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین مواد طبیعی برای مو است، زیرا دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که از مو و پوست سر محافظت می‌کند و در حفظ رطوبت مو نیز موثر است.

1. روغن سیاه دانه برای شوره سر

اگر از شوره سر رنج می‌برید، روغن سیاه دانه یک درمان طبیعی عالی است، به خصوص هنگامی که روزانه آن را مستقیم روی پوست سر بمالید. این نه تنها خارش پوست را تسکین می دهد بلکه باعث کاهش پوسته پوسته شدن، بهبود قدرت ریشه مو و تقویت ظاهر و احساس پوست سر و موهای شما نیز می‌شود.

مطلب مرتبط: فواید دارچین برای مو

2. روغن سیاه دانه برای رشد مو

روغن سیاه دانه به رشد مو کمک می‌کند. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است دو بار در روز روغن سیاه دانه را بمالید، و مطمئن شوید که آن را به طور کامل روی پوست سر ماساژ می‌دهید، زیرا این امر باعث افزایش گردش خون در فولیکول‌های مو می‌شود که می‌تواند رشد مو را تحریک کند.

همانطور که گفته شد، روغن سیاه دانه رشد مو را تقویت می‌کند، روغن سیاه دانه سرشار از ویتامین E است که برای رشد مو ضروری است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و مس است که برای رشد مو لازم اند. تمام این خصوصیات روغن سیاه دانه را به یک ماده طبیعی برای رشد مو تبدیل می‌کند.

3. روغن سیاه دانه برای آبرسانی مو

روغن سیاه دانه، از آنجا دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب است، یک مرطوب کننده طبیعی است. روغن سیاه دانه یک پوشش محافظ برای تارهای مو فراهم می‌کند و از آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی مانند باد و خورشید جلوگیری می‌کند.

اگر موهای خشک و مجعد با پوست سر خشک یا موهای کم آبی دارید، با استفاده از منظم روغن سیاه دانه، متوجه تفاوت شگفت انگیزی در پوست سر خود خواهید شد، زیرا روغن سیاه دانه موها را آبرسانی می‌کند و باعث می شود موها بیشتر و سالم تر شوند.

روغن سیاه دانه برای مو

4. روتین روزانه مو

برای استفاده روزانه، شما می‌توانید از روغن سیاه دانه رقیق شده استفاده کنید. مقدار کمی را روی موهای خود بمالید تا به موهای خود آبرسانی کنید و درخشش شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

5. مراقبت روزانه پوست سر

اگر با پوست سر خشک یا خارش سر دارید، برای مراقبت از پوست، می‌توانید هر روز روغن سیاه دانه رقیق شده را روی پوست سر خود بمالید. هنگام مالیدن آن روی پوست سر، باید آن را ماساژ دهید تا گردش خون را تقویت کنید، این نه تنها به کاهش سوزش پوست کمک می‌کند بلکه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و رشد موها را تقویت کند.

6. محافظت از موها

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود موهای آسیب دیده کمک کند. همچنین می‌تواند مشکلات پوست سر مانند پسوریازیس و اگزما را که از دلایل شایع آسیب مو است، درمان کند.

7. درمان عمیق

برای موهای آسیب دیده یا خشک، ممکن است لازم باشد برای احیای فولیکول های مو یک درمان عمیق انجام دهید. بهتر است روغن سیاه دانه رقیق شده را برای مرطوب سازی روی موهای خود بمالید. یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود قرار دهید و حدود چهل دقیقه صبر کنید تا روغن سیاه دانه جادوی خود را انجام دهد. برای موهای بسیار خشک، بهتر است روغن سیاه دانه را با روغن باباسو مخلوط کرده و از آن به عنوان ماسک مو در طول شب استفاده کنید. در صبح موهای خود را بشویید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم خواص سرکه سیب برای مو را نیز بخوانید.

طرز تهیه روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه یک روغن سنگین است، به این معنی که برای تهیه آن، باید گرم شود. در اینجا نحوه درست کردن روغن سیاه دانه آمده است:

  1. برای شروع، باید دانه ها را داخل آسیاب یا مخلوط کن بریزید. سپس، چند قاشق غذاخوری کنجد، نارگیل یا روغن زیتون را اضافه کرده و مخلوط کنید تا دانه ها پودر شوند.
  2. حالا، مخلوط را درون یک ظرف ریخته و هر روغن خوش عطری که می‌خواهید به روغن اضافه کنید. این مرحله اختیاری است.
  3. سپس، مخلوط را در یک تابه گرم کنید تا قوام پیدا کند. مخلوط را کنار بگذارید و پس از خنک شدن آن را درون یک شیشه بریزید.

طرز تهیه روغن سیاه دانه در منزل

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای مو

  • برای شوره سر، چند قطره روغن سیاه دانه را روی پوست سر خود بمالید. همچنین می‌توانید آن را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید که برای درمان شوره سر مناسب است.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی مو در برابر پرتوهای مضر خورشید، چند قطره روغن سیاه دانه را روی موهای خود بخصوص در انتهای آن بمالید.
  • برای تسکین سوزش، چند قطره روغن سیاه دانه و روغن اسطوخودوس را مخلوط کرده و آنها را روی پوست سر و مو خود بمالید. آنها با هم می‌توانند یک اثر آرامش بخش ایجاد کرده و از تحریک جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از گلاب برای مو استفاده کنیم؟

ماسک روغن سیاه دانه برای مو

روغن زیتون و روغن سیاه دانه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین های E و K، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است. دو قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید تا به خوبی ترکیب شود. این ماسک مو را روی مو و پوست سر خود بمالید و حداقل 30 دقیقه قبل از شستن موهای خود صبر کنید. این ماسک را می توان یک یا دو بار در هفته برای تغذیه و تقویت مو استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ماسک مو با دارچین

نکاتی برای استفاده از روغن سیاه دانه

به چند نکته برای استفاده از روغن سیاه دانه برای موهای خود دقت کنید:

  • بهتر است شبانه از روغن استفاده کنید، زیرا می‌تواند موهای شما را هنگام استفاده در طول روز روغنی به نظر برسند.
  • اگر موهای خوبی دارید، برای بهره‌مندی از خواص روغن سیاه دانه چند قطره روغن سیاه دانه به تهویه مطبوع خود اضافه کنید.
  • اگر موهای ضخیم یا درشت دارید، می‌توانید از روغن کمی بیشتر در موهای خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که بیش از حد استفاده نکنید، زیرا ممکن است موهای شما را بیش از حد چرب کند.
  • راه دیگر برای استفاده از روغن سیاه دانه، استفاده از آن روی موهای مرطوب خود به جای سرم است.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از روغن سیاه دانه

در حالی که روغن سیاه دانه یک درمان طبیعی و عالی برای مو و سلامتی است، انجام اقدامات احتیاطی در هنگام استفاده از آن بسیار مهم است:

  • از آنجا که این یک روغن قوی است ، موهای خود را پس از استفاده از آن به خوبی بشویید.
  • اگر فشار خون کم دارید، بهتر است از استفاده از روغن سیاه دانه خودداری کنید، زیرا روغن سیاه دانه می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد.
  • زنان باردار نیز باید از استفاده از روغن خودداری کنند، زیرا مشخص نیست که در دوران بارداری بی خطر باشد.

عوارض روغن سیاه دانه

در زیر برخی از خطرات احتمالی هنگام استفاده از روغن سیاه دانه وجود دارد:

همانطور که بالاتر گفته شد، زنان باردار باید از استفاده از روغن سیاه دانه خودداری کنند، زیرا این امر می تواند باعث کاهش فشار خون شود و ممکن است برای جنین مضر باشد.

اگر پوست حساس دارید، نباید از هیچ محصولی بدون تست استفاده کنید که ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. بهتر است قبل از هر اقدام با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا می‌تواند با دارو واکنش شدید ایجاد کند.

آیا روغن سیاه دانه برای مو مفید است؟

پاسخ ساده بله است، روغن سیاه دانه یکی از بهترین مواد طبیعی برای مراقبت از مو است، زیرا شامل بسیاری موادی است که برای تغذیه و حفظ موهای خود نیاز دارید.

آیا روغن سیاه دانه برای رشد مو خوبه؟

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است از سلامت کلی مو شما پشتیبانی کند. با این حال ، شواهد قطعی وجود ندارد.

چه مدت طول می کشد تا روغن سیاه دانه موثر باشد؟

تاثیر روغن سیاه دانه روی موها بسته به نوع موهای شما یا اینکه مو یا پوست سر شما چقدر آسیب دیده است متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برخی از افراد یک شب درمانی را انجام می‌دهند و صبح روز بعد بلافاصله متوجه تفاوت می‌شوند، با این حال، برای کسانی که خشکی شدیدتر یا مشکلات پوست سر دارند، ممکن است پس از دو هفته استفاده منظم، نتایج را ببینند.

آیا می توان از روغن سیاه دانه برای انواع مو استفاده کرد؟

روغن سیاه دانه یک روغن همه کاره است که برای همه انواع مو از جمله صاف، فرفری، مواج و مجعد مناسب است.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زیبایی
سفید کردن پوست صورت با گلاب
علت تیره شدن پوست صورت، آیا گلاب پوست را تیره میکند؟ آیا گلاب پوست را روشن میکند؟ آیا گلاب ابرو را سفید میکند؟