شهر گلاب ایران کجاست؟

بروز شده در درباره گلاب گیری (فقط 6 دقیقه مطالعه)
شهر گلاب ایران کجاست؟

گلاب عصاره معطر و خوش طعم گل محمدی است که با روش تقطیر تک بخار گلبرگ‌های گل محمدی استخراج می‌شود و به همین دلیل خواص عطر گل محمدی گرانبها نیز حفظ می‌شود.

خواص گلاب برای پوست و زیبایی شگفت انگیز است. اسپری گلاب برای صورت، برای طراوت و جوانسازی پوست مفید است. گلاب همچنین برای پاکسازی صورت، آبرسانی پوست، درمان جوش صورت، سفید شدن پوست و بستن منافذ باز پوست موثر است. گلاب به لطافت پوست شما کمک می‌کند و در عین حال ترشح چربی پوست را متعادل می‌کند. خواص ضد التهابی گلاب به آرامش و تسکین پوست کمک می‌کند.

قمصر

قمصر، پایتخت گل و گلاب ایران، شهر گلاب ایران است. شهر قمصر واقع در جنوب کاشان با طبیعتی بی‌نظیر، سرسبز و دلپذیر در فصل بهار، یکی از شهرهای گردشگری ایران و مکان تولید بهترین گلاب ایران است. قمصر مرکز پرورش بهترین گل محمدی جهان و پایتخت گل محمدی ایران است. هر سال بهار، رنگ صورتی گل محمدی وارد گلستانها ‌می‌شود و شهر را از عطر مست کننده آنها پر می‌کند.

مردم قمصر از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه مراسم سنتی گلاب گیری را در شهر برگزار می‌کنند. تجربه این رویداد تاریخی یکی از ارزشمندترین رویدادهای قمصر است، از این رو هر ساله بهار هزاران گردشگر از سراسر جهان برای شرکت در این مراسم دیدنی به کاشان می آیند. آنها نه تنها برای بازدید از این جشنواره ایرانی، بلکه برای خرید گلاب و عرقیات گیاهی به عنوان سوغاتی به شهر قمصر سفر می‌کنند.

تاریخچه شهر قمصر

قدمت این شهر 2500 سال یا بیشتر تخمین زده می‌شود که نشان می‌دهد قمصر شهری تاریخی با داستانی طولانی است. قمصر را در گذشته کامسار نیز می‌گفتند. کشف سکه‌ها در دامنه کوه‌های اشک در شمال شرقی شهر، متعلق به دوران هخامنشیان، این فرضیه را تقویت می‌کند که قدمت قمصر به دوران پیش از اسلام می‌رسد.

جشنواره گلاب قمصر

جشن گلابگیری کاشان اگرچه در گذشته‌های دور با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شد، اما امروزه نیز جذابیت خاص خود را دارد. استشمام عطر گلهای محمدی در باغها و گلستانهای قمصر تجربه‌ای منحصر به فرد در جشنواره است.

هرساله در نیمه دوم اردیبهشت، گردشگران از سراسر ایران و جهان به کاشان و شهرستان‌های قمصر می‌آیند تا شاهد جشنواره گلاب گیری باشند. این مراسم از اواسط اردیبهشت ماه با شروع برداشت گل محمدی آغاز می گردد و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

قمصر شهر گلاب ایران است

شهر قمصر بیشتر به خاطر گل محمدی، گلاب و عطر گل رزش معروف است. قمصر به همراه سه شهر کوچک دیگر نیاسر و برزک در استان اصفهان، بیش از 800 سال است که تولیدکنندگان اصلی گلاب در ایران هستند.

70 درصد گل محمدی جهان در ایران تولید می‌شود. با وجود اینکه گل محمدی در شهرهای مختلف ایران از جمله کاشان، گلپایگان، داراب، شیراز، اهواز، مشهد و کرمانشاه کشت می‌شود، گل محمدی قمصر باکیفیت‌ترین گل محمدی در جهان است. بهترین گل محمدی در قمصر تولید می‌شود، از آنجا که قمصر بهترین نژاد گل محمدی و بهترین شرایط آب و هوایی و خاکی را برای تولید آن دارد.

گل محمدی قمصر از نزدیک

به لطف آب و هوا و خاک قمصر، گل محمدی که در این منطقه رشد می‌کند، دارای بیش از 280 ترکیب است که آن را به دلیل عطر، ماندگاری و پیچیدگی‌اش بسیار مطلوب و ارزشمند می‌کند. طبق پژوهشهای انجام شده توسط کارشناسان بلغاری در سالهای 1352 تا 1354 گل محمدی قمصر کاشان دارای بالاترین کیفیت (35 میلی‌گرم در هر 100 میلی‌لیتر) از لحاظ میزان اسانس، عطر و طعم است.

به همین دلیل است که علاوه بر عطاری‌ها بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی مانند قنادی‌ها، گزسازی‌ها، بستنی‌سازی‌ها و سوهان‌پزی‌ها برای خرید عمده گلاب به شهر قمصر می‌آیند‌. همچنین، برخی صنایع پیشرفته عطرسازی جهان به کاربرد اسانس عطر گل محمدی قمصر روی آورده‌اند.

آب و هوای قمصر

شهر قمصر در دامنه کوه واقع شده است و با داشتن ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا دارای آب و هوای معتدل و ییلاقی است. قمصر دارای چشمه‌های آب طبیعی و آب و هوای مناسب برای رشد بهترین کیفیت گل محمدی است.

باران‌های بهاری شهر قمصر نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این شرایط آب و هوایی مطلوب، دوره گلدهی را طولانی می‌کند، تبخیر عطر گل را به حداقل می‌رساند و در نتیجه عملکرد عطر و کیفیت آن را افزایش می‌دهد. کوه‌های اطراف گلستانها نیز از گلهای محمدی در برابر بادهای شدید محافظت می‌کنند.

خاک مناسب گل محمدی

گل محمدی عاشق خاک مطبوع، شنی و بدون رس است و این همان چیزی است که دره کوهستان‌های قمصر یافت می‌شود.

شرایط کشت گل محمدی

کشت گل محمدی نیاز به شرایط خاصی دارد که عبارتند از:

  • خاک شن با بافت ریز
  • دمای هوا در روز 21 درجه سانتیگراد و در شب 15 درجه سانتیگراد است
  • آبیاری با دوره 7 تا 20 روزه، 4 تا 14 بار در سال

همه این شرایط در منطقه قمصر کاشان وجود دارد. به همین دلیل است که شهرستان قمصر در نزدیکی کاشان و منطقه کوهستانی مکان مناسبی برای کشت گل محمدی مرغوب است.

باغ گل محمدی در قمصر

گلاب قمصر

گلبرگ‌های تازه ارگانیک گل محمدی قمصر از مزارع گل، صبح زود در حالی که هنوز شبنم روی آن‌ها است، دست چین می‌شوند. این گلبرگ‌های تازه گل محمدی بلافاصله برای تولید گلاب اصل به کارگاه گلاب گیری فرستاده می‌شوند. در طول فرآیند تولید گلاب، بخار حاصل از تقطیر گلبرگ‌های گل محمدی تازه از لوله آلومینیومی V شکل عبور می‌کند و تمام عناصر محلول (آب گل محمدی مغذی و عطر خالص گل محمدی) را استخراج می‌کند. بخار در یک پارچ مسی که داخل حوضچه آب سرد روان قرار دارد، متراکم می‌شود و با سرد شدن بخار، گلاب تولید می‌شود.

گلاب 100% خالص و طبیعی قمصر بدون مواد افزودنی، بدون مواد شیمیایی و حاوی عطر گل محمدی خالص دارای طیف وسیعی از خواص زیبایی و سلامتی است. عطر مرغوب گل محمدی قمصر نیز برای صنایع عطرسازی به کشورهایی مانند فرانسه و بلغارستان صادر می‌شود.

مراسم گلابگیری با گلچینی صبح زود آغاز می شود

گلاب قمصر در چندین کیفیت (عیار) مختلف تولید می‌شود. نوعی از گلاب که بیشتر در بازار یافت می‌شود، در واقع گلاب 12 عیار است که با 12 کیلوگرم گل محمدی تولید می‌شود. گلاب سنگین معمولا با غلظت بیشتر (18 یا 24 عیار) تولید می‌شود. گلاب دو آتیشه نوع مرغوبی از گلاب است که در دو نوبت گلاب گیری تولید می‌شود.

گل محمدی قمصر

گل محمدی که به طلای معطر نیز معروف است، گیاهی با کشت و نگهداری بسیار آسان است. این گیاه می‌تواند در شرایط چالش برانگیز از نظر خاک، آب و هوا، آب و شیب زمین رشد کند.

در زمان ملکشاه سلجوقی، نماینده یکی از قوم السلطنه روم بوته گل محمدی را از قمصر به دمشق در سوریه آورد. به همین دلیل است که نام علمی اینگونه از گل رز Damascena rose است و به آن رز دمشقی می‌گویند.

گل محمدی بومی از گیاهان بومی ایران است و کشت آن در 14 استان کشور رواج دارد. استان اصفهان یکی از مناطق قابل توجه برای کشت گل محمدی است. شهرستان کاشان از نظر تولید گلاب و اسانس رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل جشنواره گلاب قمصر نیز در نزدیکی کاشان برگزار می‌شود.

شهر قمصر کاشان قدیمی‌ترین و مشهورترین مرکز پرورش گل محمدی و تولید عطر و گلاب است. تولید گلاب دو آتیشه در شهرهای دیگر کاشان مانند نیاسر، برزک، سده و کامو نیز رایج است. لازم به ذکر است که تولید گلاب در ابتدا در این مناطق انجام نمی‌شد، اما بعدها گلابگیری از قمصر به این مناطق آمد.

خرید بهترین گلاب ایران

برای خرید حضوری گلاب دو آتیشه اصل به فروشگاه گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر مراجعه کنید:

قمصر، بلوار امام خمینی، کوچه گل محمدی 4، فرعی اول دست چپ، پلاک 16

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان از مرغوب ترین نژاد گل محمدی در قمصر برای تولید گلاب استفاده می‌کند و گلاب دو آتیشه اصل را به روش سنتی و با بهترین کیفیت تولید می‌کند. صالحیان به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین تولید کنندگان گلاب و عرقیات گیاهی در قمصر همواره پایبند به تولید گلاب اصل و باکیفیت بوده است.

همچنین، می‌توانید برای خرید گلاب آنلاین سفارش دهید و با ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید اینترنتی و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

0902 823 4472

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با گلاب گیری