طرز تهیه گلاب دو آتیشه با گل محمدی

بروز شده در درباره گلاب گیری (فقط 5 دقیقه مطالعه)
طرز تهیه گلاب دو آتیشه با گل محمدی

بیش از 7000 نوع گل رز در سراسر جهان وجود دارد، تنها تعداد کمی از انواع گل رز به عنوان رزهای روغنی شناخته می‌شوند که می‌توانند برای تولید گلاب دو آتیشه استفاده شوند. گل محمدی قمصر بیش از 2000 سال است که به عنوان بهترین گل محمدی در سراسر جهان کشت می‌شود و به خوبی شناخته می‌شود.

طبق پژوهشهای انجام شده توسط کارشناسان بلغاری در سالهای 1352 تا 1354 گل محمدی قمصر دارای بالاترین کیفیت (35 میلی‌گرم در هر 100 میلی‌لیتر) از لحاظ میزان اسانس، عطر و طعم است، به همین دلیل است که بسیاری از قنادی‌ها، گزسازی‌ها، سوهان‌پزی‌ها و عطاری‌های برای خرید عمده گلاب دو آتیشه به شهر قمصر، پایتخت گل و گلاب ایران می‌آیند.

گل محمدی قمصر از نمای نزدیک

گلاب به دلیل خاصیت شگفت‌انگیز آن برای پوست در بسیاری از محصولات زیبایی استفاده می‌شود. پاکسازی صورت، از بین بردن منافذ باز پوست، سفید کردن پوست، درمان جوش صورت، آبرسانی پوست و رفع پف چشم از خواص گلاب است.

گلاب قمصر از روش تقطیر با بخار آب به دست می‌آید تا خواص عطر گل محمدی حفظ شود.

قمصر

قمصر شهری در دامنه کوه، یکی از بخش‌های شهرستان کاشان در استان اصفهان است. این شهر مرکز پرورش گل محمدی برای تولید بهترین گلاب ایران است. منطقه قمصر مشهورترین و بهترین منطقه کشور برای صنعت گلاب گیری کاشان است. هر ساله در اواسط بهار یکی از رسوم ایرانی به نام جشنواره گلاب گیری کاشان در این شهر برگزار می‌شود.

گل محمدی قمصر در هفته دوم اردیبهشت شکوفا می‌شود، جشن گلابگیری در این زمان برگزار می‌شود. در فصل گلاب گیری، مردم قمصر و سایر شهرها قبل از طلوع آفتاب شروع به چیدن گل می‌کنند.

بهترین زمان چیدن گل محمدی در بهترین شرایط برای تولید گلاب، سحر و قبل از طلوع آفتاب است. پس از چیدن گلها، آنها را به کارگاه گلابگیری می‌آورند و با دستگاه مخصوص تقطیر، گلاب را استخراج می‌کنند.

گل محمدی قمصر

گل محمدی بخشی جدایی ناپذیر از میراث قمصر بوده است و برای قرن‌ها جایگاه ویژه‌ای در قلب کشاورزان دارد. گل محمدی چنان در فرهنگ قمص جا افتاده است که حتی میزبان جشنواره گلاب گیری است که به این گل اختصاص داده شده است.

باغ گل محمدی قمصر

کشاورزان قمصر از زمان‌های بسیار قدیم به کشت گل محمدی پرداخته‌اند و دانش خود را در طول نسل‌ها منتقل کرده‌اند. کشاورزان دارای تخصص بی‌نظیر و تجربه ارزشمندی در زمینه پرورش و برداشت گل محمدی با بهترین کیفیت در جهان هستند.

فصل برداشت گل محمدی

از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه هر سال فصل برداشت گل محمدی برای کشاورزان است. گلها صبح زود قبل از طلوع آفتاب، زمانی که شبنم صبحگاهی هنوز روی گلبرگ‌های این گل گرانبها قرار دارد، چیده می‌شوند و کیسه‌های پلاستیکی شفاف جمع‌آوری می‌شوند (تا پس از چیده شدن در معرض هوای آزاد قرار نگیرند). چرا؟ زیرا گلهایی که قبل از طلوع آفتاب چیده شده‌اند، 50 درصد کنسانتره روغن گل محمدی بیشتری دارند.

طرز تهیه گلاب دو آتیشه

گلاب دو آتیشه قمصر از بهترین نوع گل محمدی در جهان تولید می‌شود، عطر و طعم بسیار متمایزی دارد و در آشپزی و شیرینی‌های ایرانی بسیار استفاده می‌شود. گلاب دو آتیشه، بهترین گلاب قمصر است که در دو نوبت گلاب گیری تولید می‌شود.

فرایند گلابگیری به سبک سنتی با دیگ مسی و به روش تقطیر در قمصر کاشان انجام می‌شود. هر نوبت گلاب گیری حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد. در این روش، 20 کیلوگرم گل محمدی از منطقه قمصر همراه با 60 لیتر آب داخل دیگ مسی ریخته می‌شود.

پس از ریختن گل محمدی و آب داخل دیگ مسی، یک درپوش مسی روی دیگ قرار می‌گیرد (شبیه زودپز). با بستن درب دیگ مسی، شعله آتش را زیر دیگ روشن می‌کنند. هنگامی که ترکیب گل محمدی و آب به اندازه کافی جوشید و شروع به بخار شدن کرد، لوله‌های آلومینیومی را به دریچه‌های خروجی روی درپوش دیگ مسی متصل می‌کنند تا بخار معطر عصاره گل محمدی را در امتداد لوله‌ها به پارچ‌های مسی بزرگی که در حوضچه‌ای از آب سرد و جاری غوطه‌ور هستند هدایت کنند. در طول 4 ساعت بخار متراکم شده و در پارچ مسی جمع می‌شود و حدود 40 لیتر گلاب تولید می‌شود.

ریختن گل محمدی قمصر داخل دیگ مسی گلاب گیری

با انجام نوبت اول گلاب گیری، عطر گلاب را که در سطح گلاب درون پارچ مسی جمع شده است با یک قاشق بلند و تمیز خارج کرده و در یک شیشه عطر تمیز جمع‌آوری می‌کنند. سپس پارچ مسی 40 لیتری را از حوضچه آب سرد خارج کرده و با استفاده از یک قیف تمیز، گلاب اصل قمصر را در گالن‌های 20 لیتری می‌ریزند. گالن‌های 20 لیتری از قبل با گلاب شستشو داده شده‌اند. گلاب اصل بسیار حساس است و هر قطره آب یا ناخالصی می‌تواند باعث ترشیدگی گلاب شود.

در نوبت دوم گلاب گیری، 20 کیلوگرم گل محمدی جدید، 40 لیتر گلاب تولید شده و 20 لیتر آب، همگی با هم داخل دیگ مسی ریخته می‌‌شود. 20 لیتر آب اضافه به این دلیل ریخته می‌شود تا دیگ مسی شامل گل محمدی و گلاب در حال جوشیدن ته نگیرد و نسوزد. دوباره به همان روشی که قبل گفته شد، گلاب دو آتیشه با گل محمدی جدید و گلاب قبلی تولید می‌شود. محصول بدست آمده پس از نوبت دوم گلاب گیری گلاب دو آتیشه 40 عیار است.

گلاب دو آتیشه را می‌توان با عیارهای مختلف تولید کرد، به عنوان مثال اگر در هر نوبت تولید گلاب 15 کیلوگرم گل محمدی استفاده شود، محصول گلاب دو آتیشه 30 عیار خواهد بود.

عطر گل محمدی با بخار آب تقطیر می‌شود تا گلاب و روغن گل محمدی استخراج شود. در حالی که به طور متوسط 1 کیلوگرم گلبرگ گل محمدی برای استخراج 1 لیتر گلاب 12 عیار مورد نیاز است، حدود 50 هزار عدد گلبرگ گل محمدی برای تهیه تنها 1 میلی گرم عطر گل محمدی خالص مورد نیاز است. به همین دلیل است که عطر گل محمدی گران است.

خرید گلاب دو آتیشه

اگر قصد خرید گلاب دو آتیشه اصل قمصر را دارید، حتما آن را از کارگاه‌های سنتی تولید گلاب قمصر خریداری کنید. قبل از خرید بهتر است روش تشخیص گلاب اصل را بدانید و برای خرید بهترین برند گلاب به بهترین مرکز فروش گلاب قمصر مراجعه کنید.

برای خرید حضوری گلاب دو آتیشه اصل به فروشگاه گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر مراجعه کنید:

قمصر، بلوار امام خمینی، کوچه گل محمدی 4، فرعی اول دست چپ، پلاک 16

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان از مرغوب ترین نژاد گل محمدی در قمصر برای تولید گلاب استفاده می‌کند و گلاب دو آتیشه اصل را به روش سنتی و با بهترین کیفیت تولید می‌کند. این فروشگاه اصالت و کیفیت گلاب را تضمین می‌کند.

همچنین، می‌توانید برای خرید گلاب آنلاین سفارش دهید و با ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید اینترنتی و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

0902 823 4472

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با گلاب گیری