گلاب قمصر بهترین گلاب ایران

بروز شده در درباره گلاب گیری (فقط 5 دقیقه مطالعه)
گلاب قمصر بهترین گلاب ایران

همه ساله در نیمه دوم اردیبهشت، گردشگران از سراسر ایران به قمصر کاشان و شهرستان‌های آن می‌آیند تا از جشن گلاب گیری کاشان بازدید کنند. این مراسم منحصر به‌ فرد که فقط مختص کاشان و شهرهای اطراف، به‌ویژه قمصر است، با مراسم گل‌چینی درست قبل از طلوع خورشید آغاز می‌شود.

بخش زیادی از تولید گلاب در قمصر به‌طور سنتی در منازل و باغ‌ها انجام می‌شود. این به وضوح نشانه منحصر به فرد بودن این جشنواره است که به اهمیت جنبه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن اشاره دارد.

قمصر

قمصر، پایتخت گل و گلاب ایران، شهری در مرکز ایران است که در 31 کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است. شهر قمصر، شهر گلاب ایران، بیشتر به گلاب ناب و عطر گل محمدی آن معروف است. قمصر به همراه دو شهر کوچک دیگر نیاسر و برزک در استان اصفهان، بیش از 800 سال است که بیشترین میزان تولید گلاب در ایران را دارند.

جالب است که بدانید، از قرن سیزدهم و حتی قبل‌تر از آن، کبالت در نزدیکی قمصر استخراج شده و به چین نیز صادر می‌شده است.

گلاب قمصر

گلاب قمصر، بهترین گلاب ایران، از گل رز خاصی به نام گل محمدی که نام علمی آن Rose damascena است تولید می‌شود. گلاب اصل قمصر طعم بسیار متمایزی دارد و در آشپزی و شیرینی‌های ایرانی بسیار استفاده می‌شود.

گل محمدی قمصر مرغوبترین گل محمدی در جهان است، طبق پژوهشهای انجام شده توسط کارشناسان بلغاری در سالهای 1352 تا 1354 گل محمدی قمصر کاشان دارای بالاترین کیفیت (35 میلی‌گرم در هر 100 میلی‌لیتر) از لحاظ میزان اسانس، عطر و طعم است. به همین دلیل گلاب قمصر بهترین گلاب ایران است.

زنبور عسل روی گل محمدی قمصر

گلاب قمصر کاشان در حال حاضر شهرت جهانی دارد، عطر مرغوب گل محمدی قمصر برای صنایع عطرسازی به کشورهایی مانند فرانسه و بلغارستان صادر می‌شود.

گلاب قمصر در چندین کیفیت (عیار) مختلف تولید می‌شود. نوع از گلاب که بیشتر در بازار یافت می‌شود، در واقع گلاب 12 عیار است که با 12 کیلوگرم گل محمدی تولید می‌شود. گلاب سنگین معمولا با غلظت بیشتر (18 تا 30 عیار) تولید می‌شود.

گلاب دو آتیشه بهترین نوع گلاب قمصر است که در دو نوبت گلاب گیری تولید می‌شود. طرز تهیه گلاب دو آتیشه متفاوت است: برای بار اول گلاب گیری، گلاب با 20 کیلوگرم گل محمدی به روش سنتی و با دیگ مسی تولید می‌شود و در نوبت دوم گلاب گیری 40 لیتر گلاب تولید شده را هم راه با 20 کیلوگرم گل محمدی جدید داخل دیگ مسی ریخته و فرایند تقطیر را انجام می‌دهند تا گلاب دو آتیشه 40 عیار تولید شود.

جشن گلاب گیری قمصر

در گذشته جشن گلاب نیز با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شد. امروزه دیگر این آداب و رسوم رواج کمتری دارد، اما جشنواره گلاب گیری و مراسم مرتبط با آن هنوز در این شهر برگزار می‌شوند و کارگاه‌های سنتی تولید گلاب همیشه فعال هستند. فصل گلاب گیری کاشان از هفته دوم اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

جشنواره گلاب گیری کاشان

تاریخچه گلاب گیری در قمصر

کشت گل محمدی و صنعت گلاب گیری در قمصر قدمتی طولانی دارد. قدمت صنعت گلاب گیری به قرن هشتم و نهم میلادی باز می‌گردد. گلاب پاش موجود در قبرستان قدیمی امامزاده داوود قمصر گواه این ادعاست. مسلمانان در قرن هشتم و نهم برای معطر کردن قبور اموات گلاب می‌پاشیدند.

تولید اسانس و عطر از فعالیت‌های جانبی گلابگیری است. این کار همزمان با جشنواره گلاب گیری در قمصر انجام می‌شود. در روش سنتی هنگام تولید گلاب، لایه‌ای روغنی روی سطح گلاب موجود در پارچ مسی ایجاد می‌شود. این لایه روغنی با سرنگ برداشته شده و به عنوان عطر استفاده می‌شود.

طرز تهیه گلاب قمصر

گلاب گیری در قمصر به دو روش سنتی و صنعتی انجام می‌شود. در این منطقه روش سنتی بیشتر رایج است و کارگاه‌های سنتی برای استخراج گلاب ایجاد شده است. در هر دو روش، اصول اولیه فرآیند یکسان است: تقطیر کلاسیک.

ابزار سنتی مورد نیاز برای گلاب گیری عبارتند از: دیگ مسی، درب مسی مخصوص دیگ، طاقچه (لوله آلومینیومی V شکل)، پارچ مسی و وسیله گرمایشی برای شعله زیر دیگ مسی.

در این روش چند کیلوگرم گل محمدی (12 تا 40 کیلوگرم) را همراه با 60 لیتر آب در دیگ مسی می‌ریزند. سپس درب مخصوص دیگ روی آن (چیزی شبیه زودپز) قرار می‌گیرد. پس از بستن درب دیگ، طاقچه یا لوله‌های آلومینیومی در جای مناسب خود ثابت می‌شوند.

یک سر لوله‌های طاقچه به پارچ مسی و طرف دیگر به درب دیگ متصل است. پارچ متصل به لوله در داخل حوضچه آب سرد جاری قرار می‌گیرد تا فرآیند تقطیر به بهترین شکل ممکن انجام شود. در مرحله بعد شعله زیر دیگ مسی را روشن می‌کنند.

حدود ده دقیقه طول می‌کشد تا محتویات داخل دیگ به جوش بیاید. بخار حاصل پس از جوش آمدن از لوله‌های آلومینیومی عبور کرده و وارد پارچ مسی می‌شوند. از آنجایی که این پارچ در آب سرد است، بخارات حاصل سرد و متراکم می‌شوند. در نتیجه گلاب قمصر بهترین گلاب ایران تولید می‌شود. هر ساله بسیاری از گردشگران مشتاق دیدن این روش تولید سنتی گلاب در جشنواره گلاب قمصر شرکت می‌کنند.

فرایند تولید گلاب حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد تا پارچ مسی با گلاب پر شود. هنگامی که پارچ پر شد، آن را در گالن‌های 20 لیتری خالی می‌کنند و نوبت دیگری از تولید گلاب دوباره شروع می‌شود. همانطور که می‌بینید تولید گلاب اصل قمصر ظرافت و دقت فراوانی نیاز دارد.

با وجود اینکه هنوز کارگاه های سنتی گلاب گیری در منطقه قمصر وجود دارد، اما کارخانه‌های صنعتی تولید گلاب نیز ساخته شده است. در این کارخانه‌ها گلاب تولیدی صنعتی با استفاده از ماشین آلات مخصوص و در مراحل مختلف ساخته می‌شود.

خرید گلاب قمصر

اگر قصد خرید گلاب قمصر را دارید، حتما آن را از کارگاه‌های سنتی تولید گلاب قمصر خریداری کنید. قبل از خرید بهتر است روش تشخیص گلاب اصل را بدانید و برای خرید بهترین برند گلاب به بهترین مرکز فروش گلاب قمصر مراجعه کنید.

برای خرید حضوری بهترین گلاب قمصر به فروشگاه گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر مراجعه کنید:

قمصر، بلوار امام خمینی، کوچه گل محمدی 4، فرعی اول دست چپ، پلاک 16

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان در قمصر

گلاب و عرقیات گیاهی صالحیان از بهترین نژاد گل محمدی در قمصر برای تولید گلاب استفاده می‌کند و گلاب دو آتیشه اصل را به روش سنتی و با بهترین کیفیت تولید می‌کند. این فروشگاه اصالت و کیفیت گلاب را تضمین می‌کند.

همچنین، می‌توانید برای خرید گلاب آنلاین سفارش دهید و با ارسال رایگان درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید اینترنتی و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

0902 823 4472

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با گلاب گیری