خواص سیر تازه، خام و پخته، سیر سیاه و روغن سیر

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (8 دقیقه مطالعه)
خواص سیر تازه، خام و پخته، سیر سیاه و روغن سیر

سیر، به طور گسترده‌ای به عنوان طعم دهنده در پخت و پز استفاده می‌شود، اما همچنین به عنوان یک دارو در طول تاریخ باستان و مدرن استفاده شده است. سیر برای پیشگیری و درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها استفاده شده است.

هزاران سال است که انسان‌ها از سیر استفاده می‌کنند و در مصر باستان هم برای آشپزی و هم برای سلامتی و مزایای درمانی آن استفاده می‌شده است. در این مطلب خواص سیر برای سلامتی را بخوانید.

در بسیاری از کشورها، سیر برای قرن‌ها مورد استفاده دارویی بوده است. سیر به شکل خام و پخته می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید واقع شود. سیر می‌تواند خواص آنتی بیوتیکی قابل توجهی داشته باشد.

تاریخچه سیر

ادعاهای دارویی زیادی در مورد سیر وجود دارد. سیر هزاران سال است که در سراسر جهان استفاده می‌شود. سوابق نشان می‌دهد که سیر در زمان ساخت اهرام جیزه در حدود 5000 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ریچارد اس. ریولین در مجله تغذیه نوشت که بقراط، پزشک یونان باستان (حدود 460-370 قبل از میلاد)، که امروزه به عنوان "پدر طب غربی" شناخته می شود، سیر را برای طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها تجویز می‌کرد. بقراط استفاده از سیر را برای درمان مشکلات تنفسی، انگل‌ها، هضم ضعیف و خستگی توصیه کرده است.

به ورزشکاران اصلی المپیک در یونان باستان سیر داده می‌شد که احتمالاً برای افزایش عملکرد ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیر از مصر باستان به تمدن‌های پیشرفته باستانی دره سند (پاکستان و غرب هند امروزی) گسترش یافت و از آنجا به چین راه یافت.

به گفته کارشناسان باغ کیو، مرکز عالی گیاه‌شناسی سلطنتی انگلستان، مردم هند باستان به خواص درمانی سیر اهمیت می‌دادند و همچنین فکر می‌کردند که سیر می‌تواند یک ماده تقویت‌کننده جنسی باشد.

در طول تاریخ در خاورمیانه، شرق آسیا و نپال، سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا، سل، اختلالات کبدی، اسهال خونی، نفخ، قولنج، کرم روده، روماتیسم، دیابت و ... استفاده شده است. فرانسوی‌ها، اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها سیر را وارد دنیای جدید کردند.

سیر در آشپزی

انواع سیر و فرآورده‌های آن در آشپزی و طب سنتی کاربرد دارد. سیر خوراکی به دو شکل خام و پخته مصرف می‌شود. سیر سیاه فرآورده دیگری است که از تخمیر سیر خام بدست می‌آید. سیر ترشی نیز یکی از چاشنی‌های پرطرفدار در سفره ایرانی است. سیر ترشی کم و بیش خواصی شبیه سیر دارد. در ادامه خواص انواع سیر را بخوانید.

فواید سیر

در حال حاضر، سیر به طور گسترده برای درمان چندین بیماری مرتبط با سیستم خون و قلب، از جمله تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها)، کلسترول بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا استفاده می‌شود.

امروزه برخی افراد از سیر برای پیشگیری از سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان رکتوم و سرطان روده بزرگ استفاده می‌کنند. مهم است که اضافه کنیم که فقط برخی از این کاربردها توسط تحقیقات علمی بررسی و اثبات شده اند.

توجه کنید که حرارت دادن کوتاه مدت اثرات ضد التهابی عصاره سیر خام تازه را کاهش می‌دهد. این ممکن است برای برخی از افرادی که طعم و بوی سیر تازه را دوست ندارند یا نمی‌توانند تحمل کنند، مشکل ساز باشد.

خواص سیر خام

پیشگیری از سرماخوردگی در بزرگسالان، جلوگیری از سرطان ریه، مقابله با سرطان پروستات و بهبود آرتروز از خواص سیر خام است. سیر خام یک آنتی بیوتیک قوی است و برای پاکسازی عفونت روده موثر است. تقویت قلب و بهبود نارسایی قلبی نیز از خواص سیر خام است. علاوه بر این بهبود کلسترول خون و کنترل فشار خون نیز از فواید سیر خام است.

خواص سیر پخته

هر چه سیر بیشتر حرارت داده شود، خواص آن کمتر می شود، بنابراین خواص سیر پخته یا سرخ شده به نسبت از سیر تازه کمتر است. کاهش چربی و کلسترول خون، کنترل فشار خون بالا و تقویت قلب از فواید سیر است. استفاده موضعی سیر پخته برای درمان فوری شپش سر موثر است. مخلوط سیر پخته و شیر برای آبسه دندان مفید است.

خواص سیر سیاه

بر خلاف سیر که بوی بدی دارد، سیر سیاه بو ندارد و طعم شیرینی دارد! خوردن سیر سیاه خیلی راحت تر و مطبوع تر از خوردن سیر تازه یا خام است. سیر سیاه همان سیر سفید است که تخمیر شده است. سیر سیاه همان خواص درمانی سیر خام را دارد، حتی بیشتر. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر طی فرایند تخمیر 4 تا 5 برابر افزایش می‌یابد، بنابراین خواص ضد سرطانی سیر سیاه بسیار بیشتر از سیر خام است.

سیر سیاه

پلی فنول یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در سیر است که حدود 4 برابر در سیر سیاه وجود دارد. پلی فنول موجود در سیر سیاه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل دیابت نوع 2 و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

سیر سیاه بافت نرم و ژله‌ای دارد و مقدار آلیسین کمتری نسبت به سیر خام دارد. آلیسین یک ترکیب طبیعی دارای خواص آنتی بیوتیک است که اثرات ضد ویروس و ضد باکتری دارد.

خواص روغن سیر

روغن سیر تقریبا همه خواص سیر تازه را دارد. روغن سیر سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین C، اسید فولیک، کولین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و سدیم از جمله مواد مغذی روغن سیر است. روغن سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و برطرف‌کننده‌ی عفونت‌های داخلی است. پیشگیری از سرماخوردگی و محافظت از قلب از خواص روغن سیر است.

روغنسیر

روغن سیر خواص ضد قارچی و ضد التهاب دارد و ما مشکلات پوستی مبارزه می‌کند. مصرف موضعی روغن سیر برای پاکسازی پوست، آبرسانی، تنظیم چربی پوست و رفع جوش آکنه موثر است.

خواص سیر و عسل برای لاغری

پلی فنول موجود در سیر به بهبود سوخت و ساز بدن کمک می کند، برای پاکسازی عفونت روده موثر است و در نتیجه برای پیشگیری از چاقی مفید است. ترکیب سیر و عسل برای کاهش اشتها و لاغری مفید است. نکته اینکه حتما باید عسل طبیعی استفاده کنید و در مصرف سیر و عسل زیاده روی نکنید. عسل تغذیه ای که شکر داشته باشد ممکن است اثر معکوس داشته باشد. همچنین مصرف سیر و عسل برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، توصیه نمی‌شود.

قورت دادن سیر ناشتا برای لاغری موثر است. خوردن سیر ناشتا به بهبود هضم غذا و دفع سموم بدن کمک می‌کند. ترکیب سیر و عسل فاقد چربی و کلسترول است، یک منبع غنی از انرژی است و احساس سیری ایجاد می کند، بنابراین خوردن ناشتا سیر و عسل می تواند در پیشگیری از لاغری مفید باشد.

خواص سیر برای سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی از خواص سیر است. سیر خام بیشترین فواید را دارد، اما مصرف انواع سیر و فرآورده‌های آن مانند سیر خام، سیر پخته، سیر ترشی و روغن سیر در پیشگیری از سرماخوردگی موثر است. بنابراین، می‌توانید سیر را به روش‌های مختلفی برای بهره مندی از مزایای آن میل کنید.

خواص سیر برای ریه

بر اساس مطالعه ای که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیمار‌ های استان جیانگ سو در چین انجام شد، افرادی که در طول دوره 7 ساله مطالعه حداقل دو بار در هفته سیر خام می‌خوردند، 44 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

محققان که مطالعه خود را در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر کردند، با 1424 بیمار سرطان ریه و 4543 فرد سالم مصاحبه حضوری انجام دادند. از آنها در مورد رژیم غذایی و سبک زندگیشان، از جمله سوالاتی در مورد سیگار کشیدن و اینکه چند بار سیر می‌خوردند، سؤال شد

مراقبت از ریه ها با سیر

نویسندگان مطالعه نوشتند: ارتباط معناداری بین مصرف سیر خام و ابتلا به سرطان ریه مشاهده شده است، که نشان می‌دهد سیر ممکن است به طور بالقوه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده شیمیایی برای سرطان ریه عمل کند.

مطلب پیشنهادی: خواص زنیان برای ریه

خواص سیر برای آرتروز

گروهی از دانشگاه کینگز کالج لندن و دانشگاه شرق آنگلیا، هر دو در انگلستان، در مجله BMC Skeletal Disorders گزارش دادند که زنانی که رژیم غذایی آنها سرشار از سبزیجات آلیوم بود، کمتر دچار آرتروز می‌شوند. نمونه‌هایی از سبزیجات آلیوم عبارتند از سیر، تره فرنگی، موسیر، پیاز و راکیو.

نویسندگان مطالعه گفتند که یافته‌های آنها نه تنها تأثیر احتمالی رژیم غذایی بر کاهش ابتلا به آرتروز را نشان می‌دهد، بلکه پتانسیل استفاده از ترکیبات موجود در سیر را برای ایجاد درمان‌هایی برای این بیماری نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خواص عرق خارشتر برای آرتروز

سیر یک آنتی بیوتیک قوی است

بر اساس مطالعه ای که در مجله شیمی درمانی منتشر شد، دی آلیل سولفید، ترکیبی در سیر، 100 برابر بیشتر از دو آنتی بیوتیک محبوب در مبارزه با باکتری کمپیلوباکتر موثر بود. باکتری کمپیلوباکتر یکی از علل رایج عفونت روده است.

نویسنده ارشد، دکتر Xiaonan Lu، از دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت: این کار برای من بسیار هیجان انگیز است، زیرا نشان می‌دهد که این ترکیب پتانسیل کاهش باکتری‌های بیماری زا در محیط و مواد غذایی ما را دارد.

محافظت از قلب

محافظ قلب از خواص سیر است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری دریافتند دی آلیل تری سولفید، جزء روغن سیر، به محافظت از قلب در طی عمل جراحی قلب و پس از حمله قلبی کمک می‌کند. آنها همچنین معتقدند دی آلیل تری سولفید می‌تواند به عنوان درمانی برای نارسایی قلبی استفاده شود.

نشان داده شده است که گاز سولفید هیدروژن از قلب در برابر آسیب محافظت می‌کند. با این حال، این یک ترکیب فرار است و استفاده از آن به عنوان درمان دشوار است. به همین دلیل، دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی دی آلیل تری سولفید، یک جزء روغن سیر، به عنوان راهی مطمئن تر برای رساندن مزایای سولفید هیدروژن به قلب تمرکز کنند.

در آزمایش‌هایی که با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، تیم دریافت که پس از حمله قلبی، موش‌هایی که دی آلیل سولفید دریافت کرده بودند، در مقایسه با موش‌هایی که درمان نشده بودند، 61 درصد کمتر آسیب قلبی در ناحیه در معرض خطر داشتند.

در مطالعه دیگری که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، دانشمندان دریافتند که روغن سیر ممکن است به محافظت از بیماران دیابتی در برابر کاردیومیوپاتی کمک کند.

خواص سیر برای قلب

کاردیومیوپاتی علت اصلی مرگ در میان بیماران دیابتی است. این یک بیماری مزمن میوکارد (عضله قلب) است که به طور غیر طبیعی ضخیم، بزرگ شده یا سفت شده است.

نویسندگان مطالعه نوشتند: "در نتیجه، روغن سیر دارای پتانسیل قابل توجهی برای محافظت از قلب در برابر کاردیومیوپاتی ناشی از دیابت است." برای تایید نتایج این مطالعه باید مطالعات انسانی انجام شود.

توصیه می کنیم خواص عرق زیره برای قلب را نیز بخوانید.

درمان کلسترول و فشار خون بالا

عصاره سیر پروفایل چربی خون را بهبود می‌بخشد، پتانسیل آنتی اکسیدانی خون را تقویت می‌کند و باعث کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می‌شود. همچنین منجر به کاهش سطح محصول اکسیداسیون (MDA) در نمونه‌های خون می‌شود که نشان دهنده کاهش واکنش‌های اکسیداسیون در بدن است. کاهش کلسترول بالا و همچنین فشار خون در بیماران از خواص سیر است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

پزشکان در بخش اورولوژی، بیمارستان دوستی چین و ژاپن، مطالعه‌ای را برای ارزیابی رابطه بین مصرف سبزیجات آلیوم و خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام دادند. آنها مطالعات منتشر شده را تا می 2013 جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند و یافته‌های خود را در مجله آسیایی اقیانوس آرام پیشگیری از سرطان گزارش کردند. نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند: "سبزیجات آلیوم، به ویژه مصرف سیر، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است."

جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از الکل

آسیب کبدی ناشی از الکل به دلیل مصرف بیش از حد طولانی مدت نوشیدنی‌های الکلی ایجاد می‌شود. سیر به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از اتانول کمک کند.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی