بهترین خواص هلیله سیاه برای لاغری، جوانی، پوست و مو

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
بهترین خواص هلیله سیاه برای لاغری، جوانی، پوست و مو

خاصیت هلیله سیاه برای سلامتی و زیبایی چیست؟ آیورودا، طب سنتی هند، سرشار از درمان‌های طبیعی برای مشکلات سلامتی و زیبایی است. یکی از بسیاری از گیاهان همه کاره آیورودا هلیله سیاه است.

هليله سياه چيست؟

میوه درخت آلو میروبالان (myrobalan)، هلیله سیاه به عنوان یک گیاه مهم در طب آیورودا و سنتی در نظر گرفته می‌شود. خود میوه کوچک، مستطیلی و اندازه آن کمتر از یک اینچ است.

میوه‌ها اغلب زمانی که هنوز سبز و خام هستند برداشت می‌شوند و سپس تا زمانی که قهوه‌ای طلایی یا سیاه شوند خشک می‌شوند. سپس آنها را پودر کرده و به داروهای آیورودا تبدیل می‌کنند. خاصیت هلیله سیاه بر اساس محل برداشت میوه، رنگ و شکل آن است.

خاصیت هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه در آیورودا به دلیل فواید سلامتی همه کاره آن ارزشمند است. هلیله سیاه همه عناصر، به ویژه اتر و هوا را متعادل می‌کند. ترکیب اتر و هوا به واتا دوشا معروف است که گفته می‌شود عامل 80 درصد بیماری‌های شناخته شده در آیورودا است.

هلیله سیاه برای سرفه، یبوست، نفخ معده، هضم، سم زدایی، لاغری، پوست، متابولیسم ایمنی، باروری، تنظیم حرکات روده، تغذیه سالم و جوانسازی کاربرد دارد.

هلیله سیاه برای تعدادی از بیماری‌ها مفید است. همچنین می‌تواند از چالش‌های تولید مثل مانند میل جنسی و باروری حمایت کند.

یک مطالعه فارماکولوژیک در سال 2017 روی عصاره میوه میروبالان نشان می‌دهد که حاوی چندین ترکیب مفید است که از خواص آن موارد زیر هستند:

  • ضد سرطان
  • ضد قارچ
  • آنتی باکتریال
  • دارای آنتی اکسیدان
  • ضد دیابتی

هلیله سیاه برای جوانی

باور بر این است که هلیله سیاه به عنوان یک گیاه جوانی و احیا کننده با خواص آنتی اکسیدانی پتانسیل بهبود سلامت پوست، مو و ناخن را دارد.

 یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در مورد هلیله سیاه این است که به‌عنوان گیاهی که همه اندام‌ها و بافت‌ها را جوان و تغذیه می‌کند، از ایمنی بدن نیز حمایت می‌کند.

خواص هلیله سیاه برای لاغری

هلیله سیاه به دلیل خاصیت افزایش متابولیسم، اغلب در رژیم لاغری گنجانده می‌شود. باور بر این است که هلیله متابولیسم چربی را افزایش می‌دهد، اشتها را کم می‌کند و برای لاغری مفید است. با این حال، داشتن برنامه لاغری با هلیله سیاه همراه با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای نتایج مطلوب بسیار مهم است.

فواید هلیله سیاه برای کبد

سم‌زدایی‌ و تقویت کبد ممکن است از خواص هلیله سیاه باشد، اگرچه تحقیقات علمی برای حمایت از آن وجود ندارد. در طب آیورودا گفته شده که هلیله سیاه ممکن است به حمایت از نقش کبد در حذف سموم از بدن کمک کند.

با این حال، همیشه قبل از مصرف هلیله سیاه برای کبد خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

هلیله سیاه برای پوست صورت

طبق تحقیقات سال 2019، هلیله سیاه ممکن است به رفع انواع مشکلات پوستی طبقه‌بندی شده توسط آیورودا کمک کند. طب آیورودا استفاده از آن را برای سلامت روزانه پوست صورت توصیه می‌کند.

رفع مشکلات پوستی با هلیله سیاه

از پودر هلیله سیاه برای تهیه خمیری با مقداری آب یا گلاب استفاده کنید. اگر خمیر حاصل کمی خشک شد، چند قطره روغن به آن اضافه کنید.

خواص هلیله سیاه برای مو

هلیله سیاه برای مقابله با سفیدی مو کاربرد دارد. یک مطالعه در سال 2021 اشاره می‌کند که متون کلاسیک آیورودا شامل فرمولاسیون‌هایی برای رنگ مو با استفاده از پودر هلیله سیاه است، خاطر نشان کرد که این فرمول‌ها برای نسل‌ها بدون عوارض جانبی استفاده شده است. این تحقیق همچنین اشاره می‌کند که هلیله سیاه نه تنها موها را تیره می‌کند بلکه نرم می‌کند.

تاثیر هلیله سیاه بر ناخن

یک مطالعه در سال 2019 اشاره کرد که خواص ضد میکروبی هلیله سیاه ممکن است در کاهش عفونت ناخن مفید باشد، اگرچه تحقیقات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

خواص هلیله سیاه با عسل

چگونه باید از هلیله سیاه و عسل برای سرفه استفاده کنید؟ برای تهیه این ترکیب طبیعی برای سرفه، 10 گرم پوست خشک هلیله سیاه و نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه مخلوط کنید. آنها را پودر کنید. کمی نمک و دو قاشق چایخوری عسل به این ترکیب اضافه کنید. آنها را خوب با هم مخلوط کنید تا خمیری در بیاید. این ترکیب را دو بار در روز میل کنید تا با سرفه مقابله کنید.

روش مصرف هلیله سیاه

هلیله سیاه به اشکال مختلف در بازار موجود است. علاوه بر پودر همه کاره و محبوب، خمیر هلیله سیاه و مربا مانندی که با شیره یا شربت شکر تهیه می‌‌شود نیز موجود است.

بسته به بیماری، هلیله سیاه ممکن است به صورت قرص یا روغن گیاهی نیز تجویز شود. اشکال مختلف بر اساس نیازهای فرد تجویز می‌شود.

پودر هلیله سیاه

پودر هلیله سیاه رایج‌ترین شکل موجود است. پودر هلیله سیاه با آب، گلاب، ‌روغن یا گیاهان دیگر مخلوط می‌شود. روغن‌ها را می‌توان با هلیله سیاه دم کرد و روی پوست، مو، ناخن و در غذا استفاده کرد. قرص‌های مدرن هلیله سیاه هستند که برای مصرف‌کنندگان پر مشغله ای طراحی شده است که داروهای خود را به شکل قرص تهیه می‌کنند.

بهترین زمان مصرف هلیله سیاه

بهترین زمان مصرف هلیله سیاه به نیازهای خاص شما بستگی دارد. هنگام استفاده از هلیله سیاه به عنوان یک مکمل جوانسازی، بهتر است صبح‌ها مصرف شود. برای پاکسازی معده و دستگاه گوارش، بهتر است هلیله سیاه را شب میل کنید.

هلیله سیاه ممکن است از طریق کاربردهای موضعی در کوتاه‌مدت برای بیماری‌های تنفسی، مشکلات گوارشی یا پوستی تاثیر مثبت بگذارد. برای شرایط حادتر، ممکن است چند هفته طول بکشد تا هلیله سیاه تاثیرگذار باشد.

طب گیاهی یک نوع درمان معجزه‌گر نیست. انتظار نداشته باشید گیاهان دارویی مانند مصرف آسپرین یا آنتی بیوتیک عمل کنند. آنها قرار است به آرامی در طول زمان با استفاده مداوم در دوزهای مناسب کار کنند.

با این حال، همیشه باید با یک پزشک متخصص در مورد زمان و مقدار مصرف صحبت کنید.

عوارض هلیله سیاه

اگرچه هلیله سیاه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود، برخی افراد باید از آن دوری کنند. هلیله مصرف نکنید اگر موارد زیر را دارید:

  • خون اهدا کرده‌اید
  • خستگی زیاد
  • اسهال
  • کم آبی بدن
  • مصرف داروهای ضد قند خون مانند انسولین یا مهارکننده آلفا گلوکوزیداز

حتی اگر یکی از موارد بالا را تجربه نمی‌کنید، همیشه قبل از مصرف هلیله سیاه با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا می‌توانید روزانه هلیله سیاه مصرف کنید؟‌

به طور کلی، هلیله سیاه برای استفاده روزمره بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، به خصوص زمانی که در مقدار کم مصرف شود. با این حال، هرگز نباید بدون مشورت با یک پزشک متخصص از داروهای گیاهی استفاده کنید.

چه کسی نباید هلیله سیاه بخورد؟

زنان باردار، کسانی که به تازگی خون اهدا کرده‌اند و افرادی که داروهای ضد قند خون یا ضد دیابت مصرف می‌کنند باید از مصرف هلیله خودداری کنند.

همچنین اگر بیش از حد خسته‌اید، اسهال دارید یا کم آب هستید، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی