7 تا از خواص شگفت انگیز خاکشیر

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 4 دقیقه مطالعه)
7 تا از خواص شگفت انگیز خاکشیر

خاکشیر نوعی گیاه است که در کوهستان می‌روید. دانه‌های خاکشیر در دو رنگ قرمز و قهوه‌ای موجود هستند اما دانه‌های قرمز طعم تلخی دارند. شاید با فواید خاکشیر برای رفع تشنگی، گرمای تابستان و درمان یبوست آشنا باشید، اما خواص خاکشیر فراتر از این است و در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

خواص خاكشير

از دیدگاه طب سنتی طبع خاکشیر سرد و تر است و طبع تخم شربتی گرم و تر است، بنابراین مخلوط خاکشیر و تخم شربتی با هم یک نوشیدنی معتدل است. خاکشیر به طور معمول به عنوان نوشیدنی در هوای گرم تابستان برای رفع تشنگی استفاده می‌شود. در اینجا به خاصیت‌ها و مضرات خاکشیر اشاره می‌کنیم.

یکی از بهترین فواید خاکشیر، رفع تشنگی است. نوشیدن شربت خاکشیر می‌تواند آب مورد نیاز بدن انسان را تامین کند. دمنوش خاکشیر دارای خواص ضد باکتریایی است و به بدن در مقابله با سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین سرد مزاج است، بنابراین بدن را خنک و تب را پایین می‌آورد.

1. خاکشیر برای لاغری

آیا خاکشیر برای لاغری خوبه؟ شاید تعجب کنید اما گفته می‌شود خاکشیر ممکن است با توجه به طریقه مصرف آن یا برای لاغری یا برای افزایش وزن مفید باشد. برای لاغری هر روز صبح موقع صبحانه در یک لیوان آب ولرم یک قاشق غذاخوری از دانه‌های شسته شده خاکشیر را در آب حل و شیرین کرده و بنوشید. در هر صورت به یاد داشته باشید که خاکشیر برای لاغری به تنهایی موثر نیست و تنها می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مفید در رژیم لاغری سریع شما جای بگیرد.

از سوی دیگر اگر به دنبال راهی موثر برای افزایش وزن هستید، هر روز صبح برای صبحانه، ناشتا یک لیوان شربت خاکشیر و شیر بنوشید. این شربت باعث تقویت معده و افزایش اشتها می‌شود و در نتیجه به رفع بی‌اشتهایی کمک کرده و مصرف آن به تدریج منجر به افزایش وزن می‌شود.

2. درمان جوش صورت با خاکشیر

خاکشیر خاصیت ضد باکتریایی دارد، پوست را تمیز می‌کند و برای از بین بردن جوش صورت مفید است.. برای درمان جوش صورت حداقل به مدت 3 هفته دمنوش خاکشیر و عرق کاسنی بنوشید. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف لیوان آب دم کرده و با نصف لیوان عرق کاسنی ترکیب کنید.

رفع جوش صورت

از بین بردن لک صورت را می‌توان خاصیت خاکشیر دانست. پوست ما بیش از سایر قسمت‌های بدن در معرض آسیب در محیط قرار می‌گیرد. برای از بین بردن لکه‌های صورت روزانه یک لیوان شربت خاکشیر بنوشید. مصرف مداوم این شربت به مدت 3 هفته به رفع لک‌های پوستی کمک می‌کند.

3. خاکشیر برای معده

پاکسازی معده و روده از خواص خاکشیر است. اسهال یکی از شایع ترین مشکلات در فصل تابستان است. خاکشیر می‌تواند روده را تمیز کرده و باکتری‌هایی که باعث اسهال می‌شوند را از بین ببرد. برای درمان اسهال شربت خاکشیر را با آب سرد درست کنید.

4. خاكشير برای يبوست

از دیگر خواص خاکشیر برای معده و روده درمان یبوست است. هنگامی که حرکات روده کاهش یافته یا نامنظم است. در طب سنتی برای درمان یبوست نوشیدن شربت خاکشیر توصیه می‌شود. شربت خاکشیر اگر با آب گرم تهیه شود خاصیت ملین دارد و برای درمان یبوست مفید است. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و هر روز صبح و شب یک لیوان از این شربت را بنوشید.

5. خواص خاکشیر و تخم شربتی برای کبد

در طب سنتی علت شوره سر را اختلال در عملکرد کبد می‌دانند. اگر کبد نتواند مواد اضافی را به روش‌های معمول دفع کند، ممکن است این مواد را به روش‌های غیرعادی مانند پوست سر دفع کند و در نتیجه شوره سر ایجاد کند. مصرف خاکشیر عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به درمان شوره سر کمک می‌کند. برای تنظیم عملکرد کبد و درمان شوره سر روزانه 2 تا 3 لیوان شربت خاکشیر بنوشید. از آنجا که خاکشیر طبع سرد و تخم شربتی گرم دارد، مخلوط خاکشیر و تخم شربتی با هم یک نوشیدنی معتدل و مفید برای کبد است.

شربت خاکشیر

6. خاکشیر برای کلیه

کلیه مواد و مایعات اضافی بدن را تصفیه می کنند، اما گاهی اوقات این مواد اضافی در کلیه جمع می‌شوند و سنگ کلیه تشکیل می‌شود. نوشیدن خاکشیر به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند‌. خاکشیر یک ادرارآور طبیعی است و میزان ادرار را افزایش می‌دهد و در نتیجه به دفع سموم از بدن و سنگ کلیه کمک می‌کند. برای تهیه شربت خاکشیر 3 قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب بریزید، نوشیدن روزانه این دمنوش خاکشیر به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

درمان التهاب مجاری ادراری و کلیه از دیگر خواص خاکشیر است. خاکشیر می‌تواند التهاب مجاری ادراری و کلیه‌ها را از بین ببرد، افراد کمی از خواص خاکشیر برای درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه‌ها اطلاع دارند. برای رفع این مشکل روزانه 4 تا 5 لیوان شربت خاکشیر بنوشید.

7. رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکلی است که حضور شما را در گروه دوستان و نزدیکان محدود می‌کند. خاکشیر بدن را سم زدایی کرده و به دفع مخاط از سیستم تنفسی کمک می‌کند و در نتیجه بوی بد دهان را از بین می‌برد. برای درمان بوی بد دهان، هر شب یک لیوان خاکشیر بنوشید.

عوارض خاکشیر

  • مصرف بیش از حد خاکشیر دم کرده می‌تواند باعث نفخ در دوران شیردهی در مادر و نوزاد شود.
  • مصرف بیش از حد خاکشیر می‌تواند باعث اسهال در انسان شود.
  • اگر سرد مزاج هستید، سعی کنید خاکشیر را با عسل استفاده کنید.
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی