7 تا از خواص ثابت شده جین سینگ برای سلامتی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 7 دقیقه مطالعه)
7 تا از خواص ثابت شده جین سینگ برای سلامتی

جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که جین سینگ ممکن است فوایدی برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و موارد دیگر داشته باشد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

گیاه جینسینگ چیست؟

جینسینگ قرنهاست که در طب سنتی چینی استفاده می شود. این گیاه کند رشد و کوتاه با ریشه‌های گوشتی، بسته به مدت رشد آن سه نوع دارد: تازه، سفید یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از ۴ سال برداشت می‌شود، در حالی که جینسینگ سفید بین ۴ تا ۶ سال و جینسینگ قرمز بعد از ۶ سال یا بیشتر برداشت می‌شود.

انواع زیادی از گیاه جینسینگ وجود دارد، اما محبوب ترین آنها جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) است.

جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آنها بر بدن متفاوت است. بر اساس برخی تحقیقات قدیمی، اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش عمل می‌کند، در حالی که نوع آسیایی آن اثر نیروبخشی دارد.

جینسینگ حاوی دو ترکیب مهم است: جین سنوزیدها و جین تونین. این ترکیبات برای ارائه فواید سلامتی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

خواص جینسینگ

در اینجا ۷ خاصیت جینسینگ برای سلامت، مبتنی بر شواهد آورده شده است.
حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد

خواص جینسینگ به کاهش نشانگرهای التهابی و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌اند که عصاره جینسینگ و ترکیبات جین‌سنوزید می‌توانند التهاب را مهار کرده و آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها را کاهش دهند، که می‌تواند به بهبود بیماری‌های مزمن کمک کند. نتایج در مورد انسان نیز امیدوارکننده است.

یک مطالعه بر روی ۱۲ مرد فعال نشان داد که قرص مکمل کوتاه‌مدت با عصاره جینسنگ آمریکایی آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش داده و نشانگرهای التهاب را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد

یک مطالعه بزرگتر در سال ۲۰۱۴ روی ۷۱ زن یائسه که روزانه ۳ گرم جینسینگ قرمز یا قرص جینسینگ به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، انجام شد. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد. محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز ممکن است با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند

ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد

جینسینگ حافظه را بهبود می‌بخشد و استرس را سرکوب می‌کند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، ممکن است در برابر زوال شناختی، بیماری آلزایمر، افسردگی و اضطراب نیز مفید باشد.

جینسینگ می‌تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خوی کمک کند

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که اجزای موجود در جینسینگ، مانند جین‌سنوزیدها و ترکیب K، می‌توانند از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

افزایش عملکرد مغز

طبق یک بررسی، جینسینگ همچنین می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و ممکن است برای افسردگی و اضطراب خواصی دارد. علاوه بر این، مطالعات دیگر اثرات مثبتی بر عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نشان دادند

جینسینگ برای افزایش توان جنسی مردان

ترکیبات خاصی که در جینسینگ یافت می‌شود ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی و بافت ها بکاهد تا برای کمک به بازگرداندن عملکرد طبیعی قوای جنسی مردان کمک کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد، ترکیبی که آرامش عضلانی را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات جینسینگ بر افزایش توان جنسی مردان نتایج متفاوتی را نشان داده است و مطالعات با کیفیت بالا بیشتری مورد نیاز است.

خواص جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

جینسینگ می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند و ممکن است سطح سلول های ایمنی را افزایش دهد. طبق یک بررسی، جینسینگ دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قوی است و ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند

جالب توجه است، یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره جینسینگ قرمز سیاه باعث افزایش تعداد سلول های ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدان در کبد می‌شو

با این حال، برای درک اثرات بالقوه جینسینگ بر عملکرد سیستم ایمنی، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

ممکن است خواصی برای سرطان داشته باشد

به نظر می‌رسد جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ التهاب را تنظیم می‌کند، محافظت آنتی اکسیدانی ایجاد می کند و سلامت سلول ها را حفظ می کند که می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند.

جینسینگ ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید باشد. نشان داده شده است که جین سنوزید های موجود در این گیاه به کاهش التهاب و محافظت آنتی اکسیدانی کمک می کند. چرخه سلولی فرآیندی است که طی آن سلول ها به طور معمول رشد و تقسیم می شوند. جین سنوزیدها می توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول از این چرخه سود ببرند، جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند و می‌تواند عوارض جانبی آن را کاهش دهد و اثر برخی از درمان های سرطان را افزایش دهد

بررسی چندین مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند ممکن است ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند

جینسینگ برای افزایش سطح انرژی

جینسینگ ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها به مبارزه با خستگی و افزایش عملکرد فیزیکی کمک کند.

نشان داده شده است که جینسینگ به کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. مطالعات حیوانی مختلف برخی از اجزای موجود در جینسینگ، مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها را با استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بالاتر در سلول ها مرتبط دانسته اند که می‌تواند به کاهش خستگی کمک کند

مصرف جینسینگ آمریکایی یا آسیایی می‌تواند علائم خستگی مرتبط با سرطان را زمانی که به ترتیب در دوزهای ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ میلی‌گرمی در روز مصرف شود کاهش می‌دهد

علاوه بر این، بررسی بیش از ۱۵۵ مطالعه نشان داد که قرص مکمل‌های جینسینگ نه تنها ممکن است به کاهش خستگی کمک کند، بلکه می‌تواند عملکرد فیزیکی را نیز افزایش دهد

جینسینگ برای کاهش قند خون

جینسینگ، به ویژه جینسینگ قرمز تخمیر شده، ممکن است به افزایش تولید انسولین، افزایش جذب قند خون در سلول‌ها و محافظت آنتی‌اکسیدانی کمک کند. به نظر می رسد جینسینگ در کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت مفید است.

نشان داده شده است که جینسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول‌های پانکراس را بهبود می‌بخشد، تولید انسولین را افزایش می‌دهد و جذب قند خون در بافت ها را افزایش می‌دهد

عصاره جینسینگ با ارائه محافظت آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند به کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های مبتلایان به دیابت کمک کند

کاهش قند خون

یک بررسی از هشت مطالعه نشان داد که مکمل جینسینگ می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد

به نظر می رسد جینسینگ قرمز تخمیر شده می تواند حتی در کنترل قند خون موثرتر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری‌های زنده تولید می‌شود که جین‌سنوزیدها را به شکلی آسان‌تر و قوی‌تر تبدیل می‌کنند

جینسینگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

جینسینگ را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، آن را به صورت چای درست کرد یا به غذاهای مختلف اضافه کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت پودر، قرص، کپسول یا روغن مصرف کرد.

ریشه جینسینگ را می‌توان به روش های مختلفی مصرف کرد. می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود. همچنین می‌توان آن را در آب دم کرد و چای درست کرد. برای این کار کافی است آب داغ را به جینسینگ تازه برش داده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد.

جینسینگ را می توان به دستورهای آشپزی مختلفی مانند سوپ و غذاهای سرخ شده نیز اضافه کرد. علاوه بر این، عصاره را می‌توان به صورت پودر، قرص، کپسول و روغن یافت. اینکه چه مقدار باید مصرف کنید بستگی به شرایطی دارد که می خواهید بهبود دهید. به طور کلی، دوزهای روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه جینسینگ خام یا ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره پیشنهاد می‌شود. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و به مرور زمان افزایش دهید.

به دنبال عصاره استاندارد جینسینگ باشید که حاوی ۲ تا ۳ درصد جین سنوزید کل باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب آن را افزایش داده و از فواید کامل آن بهره مند شوید.

عوارض جانبی جینسینگ

طبق تحقیقات، به نظر می رسد جینسینگ بی خطر است و نباید هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند

با این حال، افرادی که از داروهای دیابت استفاده می‌کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که این سطح خیلی پایین نمی‌آیند.

علاوه بر این، جینسینگ ممکن است اثربخشی داروهای ضد انعقاد را کاهش دهد (

به این دلایل، بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.

توجه داشته باشید که به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی، جینسینگ برای کودکان یا افرادی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی شود

در نهایت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از جینسینگ می‌تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد. برای به حداکثر رساندن فواید آن، باید جینسینگ را در چرخه‌های ۲ تا ۳ هفته‌ای با یک یا دو هفته استراحت مصرف کنید.

جینسینگ

سخن آخر

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن‌ها در طب سنتی چین استفاده می‌شود. معمولاً به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و برای انواع خاصی از سرطان فواید داشته باشد.

علاوه بر این، جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، عملکرد مغز را تقویت کند، خستگی را کاهش دهد.

جینسینگ را می‌توان به صورت خام یا بخارپز مصرف کرد. همچنین می‌تواند به راحتی به عنوان مکمل به رژیم غذایی شما اضافه شود و به صورت عصاره، کپسول یا پودر موجود است. چه بخواهید شرایط خاصی را بهبود بخشید یا به سادگی سلامت خود را تقویت کنید، جینسینگ ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

لینک منبع
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی