خواص سماق قرمز برای سلامتی و لاغری

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص سماق قرمز برای سلامتی و لاغری

سماق گیاهی است با خوشه‌های بزرگ قرمز رنگ که در سراسر جهان می‌روید. مردم این دانه‌های سماق قرمز را برای استفاده به عنوان داروی گیاهی یا ادویه آشپزی خشک و پودر می‌کنند. سماق سرشار از انواع مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ممکن است برای کنترل قند خون و تسکین درد عضلانی ناشی از ورزش مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سماق یک چاشنی محبوب در غذاهای مدیترانه و خاورمیانه است. از سماق قرمز در آشپزخانه برای افزایش ترشی گوشت، غلات و سبزیجات استفاده کنید. علاوه بر این، مردم از فواید سماق برای درمان خانگی استفاده می‌کنند.

سماق چیست؟

سماق (به انگلیسی Sumac) گونه‌ای از درختچه‌های گلدار است که متعلق به خانواده‌ای از گیاهان به نام Anacardiaceae است. نام علمی سماق Rhus coriaria است. سایر اعضای رایج این خانواده شامل گیاهان بادام هندی و انبه است.

سماق در آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل رشد می‌کند و در سرتاسر جهان از جمله مناطق مختلف مدیترانه، آسیا و آفریقا رشد می‌کند. بیش از 200 گونه مختلف سماق وجود دارد که همگی از جنس Rhus هستند. با این حال، سماق سوریه گونه‌ای است که مردم اغلب برای استفاده در آشپزی و داروهای گیاهی کشت می‌کنند.

سماق با خوشه‌های بزرگ و متراکم میوه‌های قرمز روشن به اندازه نخود شناخته می‌شود. مردم می‌توانند میوه های تازه را برای تهیه دمنوش سماق دم کنند، اما اغلب آنها را خشک و پودر می‌کنند تا به عنوان مکمل گیاهی یا چاشنی آشپزی استفاده شود.

ادویه سماق را نباید با سماق سمی اشتباه گرفت. سماق سمی میوه‌ای سفید رنگ تولید می‌کند و می‌تواند واکنش‌های آلرژیک شبیه به پیچک سمی یا بلوط سمی ایجاد کند.

ارزش غذایی سماق

 سماق دارای مواد مغذی و مفیدی مانند فیبر، چربی‌های سالم و برخی ویتامین‌های ضروری است. سماق خشک شده از نظر تغذیه از 71 درصد کربوهیدرات، 19 درصد چربی و 5 درصد پروتئین تشکیل شده است.

سماق سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد است. سماق حاوی طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی از جمله تانن‌ها، آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند.

همچنین شواهدی وجود دارد که آنتی اکسیدان های موجود در غذاهایی مانند سماق ممکن است در کاهش التهاب نقش داشته باشند. آنها ممکن است به پیشگیری از بیماری های التهابی، مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.

اکثر چربی موجود در سماق از دو نوع چربی خاص به نام اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌آید. اسید اولئیک نوعی چربی تک غیر اشباع است که با سلامت قلب مرتبط است. همچنین چربی اولیه موجود در سایر غذاهای گیاهی رایج از جمله زیتون و آووکادو است. اسید لینولئیک نوعی چربی غیراشباع چندگانه ضروری است که در حفظ سلامت پوست و غشای سلولی نقش دارد.

تجزیه و تحلیل شیمیایی میوه سماق تازه در سال 2004 نشان داد که بیش از 14 درصد از آن از فیبر تشکیل شده است، ماده مغذی که از سلامت گوارش حمایت می‌کند.

اطلاعات بسیار کمی در مورد محتوای ریز مغذی دقیق سماق وجود دارد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حاوی حداقل مقادیر کمی از چندین ماده مغذی ضروری، از جمله ویتامین‌های C، B6، B1 و B2 است.

خواص سماق

سماق قرمز دارای طبع سرد و خشک است و طعمی ترش دارد. کنترل قند خون و کاهش درد عضلانی از فواید سماق قرمز هستند. سماق بیشتر به عنوان یک ادویه در آشپزی شناخته می‌شود و قرنهاست که از آن در طب سنتی گیاهی استفاده می‌کنند. در ادامه با مزایای سلامتی بالقوه‌ آن بیشتر آشنا شوید.

خواص سماق برای لاغری

برای لاغری شکم، پودر سماق یک چاشنی غذای کم کالری است که می‌توانید در رژیم لاغری سریع خود از آن استفاده کنید. قرار دادن سماق در رژیم غذایی سالم ممکن است بر چربی سوزی شکم تاثیر داشته باشد. فیبر و پروتئین موجود در سماق می‌تواند در ایجاد احساس سیری کمک کند. البته به خاطر داشته باشید که هیچ ماده غذایی به تنهایی معجزه نمی‌کند و شما باید تمرینات ورزشی منظم همراه با یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

خوردن سماق با ماست، علاوه بر آب شدن چربی‌های شکمی، به چربی‌سوزی ناحیه ران و کمر نیز کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: زنیان برای لاغری

پودر سماق قرمز فقط از آسیاب کردن میوه قرمز آن تهیه می‌شود. پودر سماق قهوه‌ای رنگ حاصل آُسیاب کردن سماق همراه با چوب و برگ گیاه است و به همین دلیل کیفیت پایینی داشته و در نتیجه خواص سماق قهوه‌ای برای لاغری کمتر است.

سماق برای لاغری

طرز استفاده از سماق برای لاغری

برای لاغری و چربی سوزی شکم، روزانه یک قاشق غذاخوری سماق را با یک کاسه ماست پرچرب مخلوط کرده و بعد از ظهر در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

علاوه بر سماق، مصرف خاکشیر برای لاغری، نیز توصیه می‌شود. هر روز صبح موقع صبحانه در یک لیوان آب ولرم یک قاشق غذاخوری از دانه‌های شسته شده خاکشیر را در آب حل و شیرین کرده و بنوشید.

خواص سماق برای مردان

سماق قرمز سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و به همین دلیل ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و افزایش میل جنسی در مردان کمک کند.

کنترل قند خون

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سماق ممکن است یک ابزار موثر برای مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. مصرف روزانه 3 گرم پودر سماق ممکن است میانگین قند خون و سطح آنتی اکسیدان را به طور قابل توجهی بهبود دهد. به یاد داشته باشید که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش درد عضلانی

یک مطالعه در سال 2016 به 40 فرد سالم یک نوشیدنی سماق قرمز یا دارونما داد تا پتانسیل سماق را برای تسکین درد عضلانی بررسی کنند. در پایان 4 هفته، گروهی که نوشیدنی سماق را دریافت کردند، درد عضلانی ناشی از ورزش را در مقایسه با گروهی که نوشیدنی دارونما دریافت کردند، به طور قابل توجهی کمتر گزارش کردند.

دمنوش سماق نکوبیده

دمنوش سماق یک نوشیدنی خوشمزه و سرشار از ویتامین C است می‌توانید برای لاغری در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای تهیه دمنوش بهتر است از میوه کامل سماق قرمز به جای پودر آن استفاده کنید.

  1. تعدادی میوه سماق قرمز که خشک شده است را با دست خورد کنید.
  2. سپس تکه‌های سماق را در یک لیوان آب سرد بریزید و به مدت یک شب بگذارید تا خوب خیس بخورند.
  3. حالا دمنوش سماق را با یک پارچه تمیز صاف کنید تا ذرات میوه سماق را جدا کنید.
  4. برای شیرین کردن این دمنوش می‌توانید از عسل طبیعی استفاده کنید.

سرخپوستان آمریکایی از خواص سماق با آب برای درمان سرماخوردگی و تب استفاده می‌کردند و همچنین میوه سماق را با خاک رس مخلوط می‌کردند و به عنوان مرهم برای زخم‌های باز استفاده می‌کردند. سماق همچنین شاید برای اسهال، گلودرد، عفونت، آسم و تبخال موثر باشد.

دمنوش سماق

طرز مصرف سماق قرمز

سماق یک ادویه متمایز است که می‌توانید از آن در غذا یا به عنوان داروی گیاهی استفاده کنید. مردم بیشتر از سماق به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. سماق مانند بسیاری از ادویه‌های آشپزی دیگر می‌تواند طعم و رنگ انواع غذاها را تغییر دهد. سماق قرمز به ویژه در غذاهای خاورمیانه و مدیترانه محبوب است.

سماق دارای رنگ قرمز پررنگ، رایحه‌ای شبیه مرکبات و طعم ترش متمایز مشابه آبلیمو است. مردم گاهی از آن برای تهیه نوشیدنی شیرین و ترش معروف به لیموناد سماق استفاده می‌کنند.

وقتی سماق خشک و آسیاب می شود، بافتی درشت و شن دار دارد. سماق آسیاب شده برای افزودن اسیدیته، درخشندگی و رنگ به بسیاری از غذاها از جمله گوشت و سبزیجات کبابی، غلات، محصولات پخته شده و دسرها عالی است.

مضرات سماق

سماق قرمز سابقه خوبی از نظر ایمنی دارد و هیچ واکنش نامطلوبی در تحقیقات بالینی موجود گزارش نشده است. گفتنی است، از آنجایی که سماق مربوط به بادام هندی و انبه است، افرادی که به آن غذاها حساسیت دارند ممکن است بخواهند از سماق دوری کنند تا از هرگونه واکنش آلرژیک احتمالی جلوگیری کنند.

از آنجا که سماق ممکن است قند خون را کاهش دهد، در صورت مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون نیز توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این، بسیار مهم است که سماق را با سماق سمی اشتباه نگیرید. سماق سمی یا Toxicodendron vernix، برخلاف میوه قرمز رنگی که توسط گیاه سماق خوراکی تولید می‌شود، میوه‌های سفید رنگ تولید می‌کند. سماق سمی می تواند کهیر ملتهب و خارش روی پوست ایجاد کند. هرگز نباید آن را بخورید.

آیا سماق برای لاغری خوبه؟

خوردن پودر سماق قرمز با ماست ممکن است برای آب شدن چربی شکم و لاغری مفید باشد، اما تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد و تاثیر مستقیم سماق بر لاغری کامل ثابت نشده است.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی