خواص بارهنگ برای سلامتی و کاربرد آن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص بارهنگ برای سلامتی و کاربرد آن

بارهنگ چیست؟

گیاه بارهنگ یا پسیلیوم سیاه (Plantago afra) گیاهی یک ساله است که ارتفاع آن 10 تا 35 سانتی متر است. ساقه‌ها صاف، نازک و کرک دار هستند و برگ‌های بسیار باریک نیزه ای شکل و سبز خاکستری پوشیده از کرک‌های نرم و ریز تولید می‌کنند.

گل‌های متعدد مایل به سفید کوچک و دارای چهار کاسبرگ و چهار گلبرگ هستند. بذرها به طول 2.5-5 میلی متر، قایقی شکل، براق، قرمز مایل به قهوه ای تیره و صاف هستند.

این گیاه هرمافرودیت (اندام های نر و ماده روی یک گیاه) است و توسط باد گرده افشانی می‌شود. خاک با زهکشی خوب، خشک و مرطوب را ترجیح می‌دهد و سایه کامل را تحمل نمی‌کند.

طبع بارهنگ

طبع بارهنگ در طب سنتی سرد و خشک است. بارهنگ هم در طب سنتی و هم در داروهای گیاهی برای یبوست تجویز می‌شود، به‌ویژه زمانی که این بیماری به دلیل تنش یا شلی بیش از حد روده بزرگ باشد.

تخم بارهنگ چیست؟

از دانه و پوسته بارهنگ استفاده دارویی می‌شود. دانه‌های پسیلیوم سیاه (Plantago psyllium و Plantago afra) و پسیلیوم فرانسوی (Plantago arenaria) مایل به قرمز تیره یا تقریبا سیاه هستند، در حالی که دانه‌های پسیلیوم بور (Plantago ovata) قهوه ای کم رنگ یا صورتی کم رنگ هستند. پوسته تخم بارهنگ به راحتی از دانه‌ها جدا می‌شود و به عنوان محصول جداگانه فروخته می‌شود.

خواص تخم بارهنگ

بارهنگ یک گیاه شناخته شده و محبوب برای دستگاه گوارش است. دانه بارهنگ و پوسته بذر آن سرشار از فیبر غذایی هستند و می‌توانند هم برای پیشگیری و هم برای درمان یبوست استفاده شوند.

افرادی که فعالیت بدنی ندارند ممکن است نیاز به تحریک رفلکس‌های طبیعی روده داشته باشند، و تخم بارهنگ می‌تواند به این تحریک ضروری کمک کنند.

مطلب مرتبط: عرق زنیان برای رفلاکس معده

موسیلاژ گیاهی موجود در تخم بارهنگ هنگام تماس با آب متورم می‌شود و باعث افزایش حجم مدفوع و نرم‌تر شدن آن می‌شود که باعث انبساط دیواره‌های روده می‌شود. هنگامی که دیواره های روده کشیده می شوند تا با افزایش حجم مدفوع سازگار شوند، پریستالسیس افزایش می‌یابد و به نوبه خود حرکت راحت روده را تضمین می کند.

به دلیل محتوای موسیلاژ بالا، دانه بارهنگ می‌تواند روانکاری و التیام را بدون تحریک مخاط معده بهبود بخشد و همچنین می‌تواند سموم را از روده بزرگ جذب کرده و از طریق مدفوع از بدن خارج کند.

هنگام مصرف پوسته بذر بارهنگ باید با دقت و در دوزهای کم شروع کرد و به بدن زمان داد تا با افزایش حجم فیبر سازگار شود. مصرف بیش از حد در ابتدا می‌تواند باعث تشکیل گاز و ناراحتی معده شود.

خواص بارهنگ

اگرچه بارهنگ در درجه اول به عنوان یک ملین استفاده می‌شود، اما به عنوان درمانی برای اسهال، تولید بیش از حد اسید معده، زخم معده (زخم معده و اثنی عشر)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون نیز استفاده می‌شود. در هند از این گیاه برای اسهال خونی استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص کندر برای معده

بارهنگ برای معده

کاهش کلسترول خون

کاهش کلسترول خون بارهنگ همچنین برای کاهش سطح کلسترول بالا استفاده می‌شود. گزارش شده است که دانه‌های بارهنگ جذب قند از غذا را کاهش می‌دهند، که می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند با سطوح بالای گلوکز خون مبارزه کنند مفید باشد.

خواص بارهنگ برای سرماخوردگی

بارهنگ از زمان‌های قدیم برای مقابله با بیماری‌هایی از جمله یبوست، سرفه و زخم استفاده شده است. بارهنگ ممکن است به کاهش التهاب سرماخوردگی کمک کند و در بهبود سریعتر سرفه و کاهش علائم آن موثر باشد. اما هنوز یافته ای علمی برای تاثیر بارهنگ در سرماخوردگی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: خواص عناب برای سرماخوردگی

بارهنگ برای لاغری

از آنجایی که دانه بارهنگ در آب متورم می‌شوند و احساس سیری می‌دهند، می‌توانند برای کنترل اشتها نیز مفید باشند.

از بارهنگ می توان به عنوان یک ماده غذایی سالم در رژیم لاغری سریع استفاده کرد. برگ‌های تازه بارهنگ را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. در اروپای مرکزی، از برگ‌های آن به همراه قاصدک در نوع خاصی از سالاد استفاده می‌شود که خاصیت پاک‌کنندگی خون دارد.

همچنین می‌توان اجازه داد که دانه‌های بارهنگ جوانه بزنند و سپس آنها را به سالاد اضافه کرد. موسیلاژ دانه بارهنگ در سس‌های کارخانه‌ای و به عنوان قوام دهنده و تثبیت کننده در دسرهای مبتنی بر شیر استفاده می شود.

طریقه مصرف بارهنگ

در ادامه مقدار و نحوه مصرف تخم بارهنگ را بخوانید. برای بزرگسالان، دوز توصیه شده 5 تا 10 گرم تخم بارهنگ است که می‌تواند تا سه بار در روز مصرف شود. دوز توصیه شده روزانه بین 10 تا 30 گرم از دانه ها یا بین 4 تا 20 گرم از پوسته دانه است. در صورت اسهال می‌توان روزانه تا 40 گرم مصرف کرد. کودکان 6 تا 12 ساله با دوز نصف بزرگسالان درمان می شوند.

تخم بارهنگ را باید چند ساعت قبل از مصرف در آب گرم خیس کنید. هنگام استفاده از دانه‌ها و پوسته‌ها، نوشیدن مقدار زیادی آب، معمولاً چند لیتر در روز، مهم است.

فرد باید بین وعده‌های غذایی و حداقل یک ساعت پس از هر دارویی از بارهنگ استفاده کند. اغلب توصیه می‌شود که دانه‌ها یا پوسته‌ها را قبل از خواب یا صبح‌ها قبل از صبحانه مصرف کنید.

طریقه مصرف بارهنگ برای سرفه

باید در نظر داشت که دستیابی به اثرات مطلوب می‌تواند تا دو یا سه روز طول بکشد.

به عنوان درمان بواسیر می‌توان از کپسول‌های حاوی پوسته بذر استفاده کرد. یک کپسول 200 میلی گرمی را سه بار در روز مصرف کنید.

امروزه محصولات ملین طبیعی بی‌شماری در بازار وجود دارد و آنهایی که حاوی پوسته یا تخم بارهنگ هستند محبوب‌ترین آنها هستند. برای تمام محصولات تجاری حاوی بارهنگ، دستورالعمل های سازنده باید رعایت شود.

مصرف موضعی بارهنگ

بارهنگ به صورت موضعی به شکل کمپرس برای استخراج عفونت‌ها، تسکین دندان درد، درمان زخم، تحریکات پوستی و پارونیشیا استفاده می‌شود. با توجه به محتوای بالای موسیلاژ، می‌توان از آن به عنوان چسباننده در هنگام ساخت کمپرس‌هایی که شامل گیاهان دیگر نیز می‌شود استفاده کرد.

عوارض جانبی بارهنگ

بارهنگ به طور کلی به عنوان یک ملین خفیف و بی خطر در نظر گرفته می‌شود و در صورت رعایت دوزهای توصیه شده عوارض جانبی به ندرت رخ می‌دهد. تخم بارهنگ و پوسته آن در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند. کسانی که از آسم رنج می برند، نباید از بارهنگ استفاده کنند، زیرا در برخی موارد شناخته شده است که باعث حملات آسم می‌شود.

همچنین فیبر غیر قابل هضم در تخم بارهنگ و پوسته آن می‌تواند باعث تولید گاز بیش از حد در روده بزرگ شود که ممکن است منجر به درد در ناحیه شکم شود. اگر بارهنگ با مقدار کافی آب بلعیده نشود، می‌تواند توده هایی ایجاد کند که ممکن است دستگاه گوارش را ببندد و در نتیجه به جای رفع یبوست، باعث یبوست شود. بنابراین، مصرف مایعات کافی یک ضرورت مطلق است.

استفاده طولانی مدت از تخم بارهنگ و پوسته آن در صورت مصرف در کنار غذا یا مکمل ویتامین می‌تواند در جذب مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، روی یا ویتامین B12 اختلال ایجاد کند. فیبرها همچنین می‌توانند بر جذب داروهای معمولی تاثیر بگذارند، برای جلوگیری از این، بارهنگ باید حداقل یک ساعت پس از مصرف هر دارویی مصرف شود.

اگر یبوست یا اسهال بیش از چند روز طول بکشد، مهم است که با یک پزشک متخصص برای تعیین علت مشکل مشورت کنید.

برای استفاده از دانه‌ها یا پوسته‌ها در دوران بارداری و شیردهی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی