خواص و طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 5 دقیقه مطالعه)
خواص و طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری

سیاه دانه از گیاه گلدار بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و آسیای جنوب غربی برداشت می‌شود. این گیاه گلدار یک ساله می‌تواند به ارتفاع بین 20 تا 90 سانتی متر برسد. سیاه دانه برای دیابت، زانودرد و مشکلات گوارشی مفید است.

سیاهدانه برای لاغری، پوست و مو و ظاهر کلی مفید است. به عنوان مثال، استفاده از روغن سیاه دانه برای مو می‌تواند به آبرسانی موها و کاهش التهاب پوست سر کمک کند. سیاه دانه التهاب را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد باکتریایی دارد. درمان جوش صورت از خواص روغن سیاه دانه برای صورت است. علاوه بر این، می‌توان از آن برای درمان چندین بیماری پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما و نرم کردن پوست خشک استفاده کرد.

ارزش غذایی

یکی از مزایای ارزشمند سیاه دانه این است که منبع ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 است. بدن ما از این مواد مغذی برای کارهای بدنی از جمله رشد و ترمیم سلولی استفاده می‌کند.

مطلب مرتبط: عسل سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری

کنترل قند خون و تنظیم کربوهیدرات تاثیر سیاه دانه در لاغری است. تیموکینون (TQ)، یک آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد التهابی، در روغن سیاه دانه وجود دارد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که لاغری با سیاه‌دانه در صورت ترکیب با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی امکان پذیر است.

فیتوکمیکال‌های فعال موجود در سیاه‌دانه برای اصلاح بیان ژن‌های خاصی که گرسنگی و کاهش چربی را کنترل می‌کنند، عمل می‌کنند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شوند.

سیاه دانه حاوی ترکیباتی است که ممکن است به تنظیم متابولیسم، کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند، که می‌تواند سرعت کاهش وزن را افزایش دهد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تحقیقات بیشتری برای تایید مزایای کاهش وزن سیاه دانه مورد نیاز است.

جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

جویدن سیاهدانه صبح ناشتا برای دفع مواد سمی از کبد موثر است. جویدن سیاه دانه در صبح ناشتا عملکرد کبد را تنظیم می‌کند و نفخ معده را از بین می‌برد. جویدن سیاه دانه صبح ناشتا یک راه خانگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری

برای استفاده از سیاه دانه برای لاغری، می‌توانید پودر سیاه دانه را با پاشیدن آن روی سالاد، اسموتی یا غذاهای دیگر به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید از مکمل سیاه‌دانه استفاده کنید، اگرچه باید قبل از شروع هر مکمل جدیدی با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

روغن سیاه دانه به صورت ژل نرم و روغن موجود است. به گفته متخصصان، مصرف روزانه 1 تا 2.5 گرم از این روغن بی خطر است. با این حال، بهتر است با مقدار کم شروع کنید و به تدریج مصرف آن را به عنوان بخشی از رژیم لاغری سریع خود افزایش دهد.

قبل از انتخاب روش مصرف سیاه دانه برای لاغری، از آنجایی که برخی از ترکیبات فعال موجود در روغن سیاه دانه ممکن است با داروها تداخل داشته باشند، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری شکم و پهلو چیست؟ راه های مختلفی برای طرز لاغری با سیاه دانه وجود دارد:

پودر سیاه دانه

دانه های برشته شده را کمی خشک کرده، خرد و در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. پودر سیاه دانه را روزانه یک بار با آب گرم مصرف کنید (می توانید به آن لیمو و عسل طبیعی نیز اضافه کنید) یا آن را به نان، بلغور جو دوسر، اسموتی ها یا هر چیز دیگری که می‌خورید اضافه کنید.

روغن سیاه دانه

سعی کنید یک فنجان ماست، کشک ساده یا دوغ را با نصف قاشق چایخوری روغن سیاه دانه مخلوط کنید و روزانه یک بار مصرف کنید. روغن سیاه دانه با افزایش متابولیسم به لاغری کمک می‌کند.

دمنوش سیاه دانه برای لاغری

می‌توانید روزانه حدود 2 گرم دانه خرد شده سیاه دانه را در آب جوش دم کنید، و با نوشیدن آن از خواص دمنوش سیاه دانه برای لاغری بهره مند شوید. دمنوش سیاه دانه باید حدود 20 دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن این دمنوش بهتر است از عسل طبیعی استفاده کنید.

لاغری با سیاه دانه و عسل

مقداری پودر سیاه دانه را با عسل مخلوط کرده و روزی یک بار از آن بخورید. بهتر است ترکیب عسل و سیاه دانه برای لاغری را ناشتا قبل از صبحانه یا چند ساعت قبل از خواب بخورید.

یک کاسه سیاه دانه

فواید سیاه دانه برای بدن

در ادامه، دیگر خواص روغن سياه دانه را بخوانید:

برای بیماران آسم مفید است

می‌توان از روغن سیاه دانه برای درمان آسم با تسهیل عضلات تنفسی و کاهش التهاب استفاده کرد.

قند خون را تنظیم می کند

روغن سیاه دانه و مکمل های سیاه دانه ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا سطح قند خون خود را تنظیم کنند. تنها پس از 1 تا 3 ماه استفاده، چندین مطالعه تغییرات آماری قابل توجهی را در سطح قند خون و هموگلوبین نشان داده است.

پیشگیری از بیماری های قلبی

عوامل خطر مهم برای بیماری قلبی و اختلالات مرتبط شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطوح بالای تری گلیسیرید است. پس از 6 تا 12 هفته استفاده، روغن سیاه دانه ممکن است بتوانید هر سه عامل را کاهش دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان

ماده‌ای با قابلیت‌های آنتی اکسیدانی بالا به نام تیموکینون در روغن سیاه دانه به وفور یافت می‌شود. این رادیکال‌های آزاد را از تولید و آسیب رساندن به سلول‌های ما متوقف می‌کند.

خواص ضد التهابی

روغن سیاه دانه التهاب را کاهش می‌دهد و عضلات سراسر بدن را آرام می کند.

آیاسیاه دانه باعث لاغری می شود؟

سیاه دانه دارای مواد مغذی برای لاغری است، البته مهم است که به یاد داشته باشید که سیاه دانه باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی باشد، که شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و آب کافی است.

بهترین رژیم لاغری سریع

 

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی