خواص عرق بهار نارنج در کاهش وزن،عوارض جانبی آن

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (فقط 6 دقیقه مطالعه)
خواص عرق بهار نارنج در کاهش وزن،عوارض جانبی آن

نارنج (Bitter orange) یکی از میوه های محبوب و شناخته شده در سرتاسر جهان است. اغلب مردم دنیا، طعم متفاوت این گونه از مرکبات را به شدت می پسندند. آب نارنج به واسطه برخورداری از انواع ویتامین ها دارای فواید بیشماری است. با این حال، این میوه تنها بخشی از گیاهی به نام Citrus Aurantium به شمار می رود. سایر قسمت های این گیاه نظیر شکوفه، برگ و پوست درخت آن نیز دارای خواص و فوایدی هستند که موجب می شود هر یک به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال، شکوفه و برگ این گیاه در تهیه عرق بهار نارنج و پوست درخت آن برای درست کردن عصاره روغنی نارنج کاربرد دارند. از خواص عرق بهار نارنج می توان به توانایی آن در بهبود سوخت و ساز بدن اشاره کرد. به همین دلیل، در ساخت اغلب محصولات کاهش وزن و مکمل های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطلب مرتبط خواص انواع عرقیات گیاهی

 

فواید عرق بهار نارنج و تأثیر آن بر سلامت بدن

 

به طور کلی، خواص عرق بهار نارنج و عصاره های روغنی این گیاه حاصل وجود ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی است که بر دستگاه عصبی انسان تأثیری مثبت می گذارند. اثر گذاری این ترکیبات شیمیایی بسته به نوع محصول به دست آمده از گیاه نارنج و روش تهیه آن متفاوت خواهد بود. میوه نارنج، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. سایر بخشهای گیاه نیز دارای مواد و فواید گوناگونی هستند. نارنج دارای طعمی تلخ و بسیار منحصر به فرد است. همین امر موجب می شود که برخی افراد به خوردن آن علاقه ای نداشته باشند. با این حال، عرق بهار نارنج یک نوشیدنی نشاط آور و بسیار خوشمزه است که در تمام نقاط جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

عصاره روغنی این گیاه در درمان برخی بیماری های قارچی پوست نظیر درماتوفیتوز یا کچلی، خارش ژوک (jock itch) یا تینیا کروریس (tinea cruris) و بیماری قارچی موسوم به پای ورزشکاران (athlete’s foot) کاربرد دارد.

از خواص عرق بهار نارنج می توان به تأثیر آن در تسکین علائم زخم روده و معده، یبوست، مدفوع خونی، اسهال و نفخ روده اشاره کرد. کمک به کاهش قند خون، افزایش ضربان قلب و تسریع گردش خون، درمان اختلالات کبدی، کیسه صفرا، مثانه و کلیه نیز از دیگر خواص عرق بهار نارنج به شمار می روند.

از سایر فواید عرق بهار نارنج و عصاره روغنی این گیاه می توان موارد زیر را نام برد:

  • آروماتراپی
  • کاهش تورم یا التهاب پوست

    (مطلب مرتبط: خواص عرق رازیانه برای کاهش التهاب)

  • درمان بیماری های پوستی
  • تصفیه خون
  • تسکین دردهای عضلانی و مفصلی
  • کاهش کبودی
  • درمان سردرد و سایر دردهای عصبی
  • کاهش اضطراب
  • درمان حساسیت
  • تنظیم کلسترول خون
  • بهبود مشکلات خواب و بی خوابی ضعیف
  • طعم دار کردن مواد خوراکی و استفاده در صنایع غذایی
  • استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی
  • کاهش وزن

خاصیت عرق بهار نارنج و تأثیر آن در کاهش وزن موجب می شود که ترکیب این ماده با کافئین در تهیه محصولات پائین آورنده وزن مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش وزن با عرق بهار نارنج

خواص بهار نارنج در کاهش وزن

 

از فواید عرق بهار نارنج و عصاره روغنی حاصل از پوست درخت آن می توان افزایش سوخت و ساز بدن و ضربان قلب، مهار اشتها و مقابله با تجمع سلول های چربی را نام برد. خاصیت عرق بهار نارنج در کاهش وزن، حاصل وجود ترکیبات شیمیایی مختلفی است که از آن جمله می توان به سینفرین (synephrine) اشاره کرد. سینفرین نوعی آلکالوئید است که در ایجاد تغییرات متابولیکی و تنظیم سوخت و ساز کبد نقش موثری را برعهده دارد. این ماده در پائین آوردن قند خون و آزاد شدن سول های چربی در جریان خون کمک کرده و از تجمع آن ها جلوگیری می کند. همچنین، افزایش نرخ مصرف کالری حاصل از هضم مواد غذایی را نیز میتوان به عنوان اصلی ترین خاصیت عرق بهار نارنج برشمرد. این همان چیزی است به طور معمول در بدن افراد لاغر اتفاق می افتد.

پیش از این، تصور می شد که مشتقات بهار نارنج به تنهایی در کاهش وزن موثر نیستند؛ به همین دلیل، این ماده با برخی مواد گیاهی افزایش دهنده چربی سوزی ترکیب میشد و در محصولات لاغری مورد استفاده قرار می گرفت. بدیهی است که این ترکیب می تواند بر روند کاهش وزن تأثیر بیش تری داشته باشد.

از جمله موادی که در ترکیب با بهار نارنج به کاهش وزن کمک می کنند، می توان به فلفل کاین (cayenne pepper)، کافئین و ال-کارنیتین (L-Carnitine) اشاره کرد. این ها موادی هستند که به آزادسازی انرژی سلول ها و یاخته های چربی کمک کرده و روند چربی سوزی را تسریع می کنند.

مطالعات انجام شده در سال 2011 میلادی نشان می دهند که سینفرین موجود در عرق بهار نارنج به بالا بردن نرخ سوخت و ساز بدن کمک می کند. در عین حال، این تحقیقات حاکی از آن است که مصرف این ماده، عوارضی نظیر افزایش فشار خون یا ضربان قلب را به همراه نداشته است.

 

عوارض جانبی عرق بهار نارنج

 

درباره خاصیت عرق بهار نارنج و تأثیر مواد محرک موجود در آن بر سوخت و ساز سلولی و چربی سوزی نگرانی هایی وجود دارد. اگر شما هم به هر یک از بخش های گیاه نارنج حساسیت دارید، به شدت توصیه می کنیم از مصرف عرق بهار نارنج و عصاره روغنی به دست آمده از این گیاه خودداری کنید. در صورتی که در این باره تردید دارید، لازم است با پزشک مشورت کنید.

از جمله خواص عرق بهار نارنج می توان به تأثیر آن در تحریک و تسریع ضربان قلب و افزایش فشار خون اشاره کرد. به همین دلیل، افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا باید از مصرف آن اجتناب کرده یا پیش از مصرف باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند.

بهارنارنج

موارد احتیاط

دیابت
مصرف عرق بهار نارنج ممکن است در روند کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد اختلال کند. بنابراین، این دسته از افراد باید نارنج و فرآوردههای آن را با احتیاط مصرف کرده و سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنند.

فشار خون بالا
از جمله خواص بهار نارنج این است که می تواند فشار خون را افزایش دهد. بنابراین، اگر به بیماری فشار خون دچار هستید، هرگز نباید از فرآورده های نارنج و ترکیب آن ها با کافئین استفاده کنید. در صورت ابتلا به فشار خون بالا، توصیه می کنیم از مصرف آب نارنج، عرق بهار نارنج و عصاره های روغنی آن خودداری کنید. در غیر این صورت، پیشنهاد می کنیم فشار خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید. در موارد نادری، مشاهده شده که خوردن خود نارنج نیز بر فشار خون افراد تأثیر گذاشته و آن را افزایش داده است.

آب سیاه یا گلوکوم
در صورت ابتلا به بیماری آب سیاه از مصرف نارنج و تمام فرآورده های آن به طور جدی خودداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است علائم و نشانه های بیماری حادتر شود.

بیماریهای قلبی و نامنظم بودن ضربان قلب
افراد مبتلا به انواع بیماری های قلبی و اشخاصی که از نامنظم بودن ضربان قلب رنج می برند به هیچ عنوان نباید نارنج و فرآورده های آن را مصرف کنند. این امر به ویژه درباره ترکیب هر یک از این مواد با کافئین صدق می کند. مطالعات انجام شده در این باره از نتایج متفاوتی برخوردار بوده اند؛ با این حال، متخصصان توصیه می کنند که در صورت ابتلا به بیماری های یاد شده از مصرف عرق بهار نارنج، آب نارنج و عصاره های روغنی آن به طور جدی پرهیز کنید.

جراحی
عرق بهار نارنج و کلیه فرآورده های به دست آمده از نارنج، همگی محرک بوده و ممکن است به واسطه بالا بردن فشار خون و افزایش ضربان قلب با روند جراحی تداخل پیدا کرده و سلامت بدن را مختل کنند. بنابراین، توصیه می شود که حداقل از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی از مصرف کلیه مشتقات نارنج خودداری کنید.

 

سخن آخر

 

لازم است به خاطر داشته باشید که تأکید بر خواص عرق بهار نارنج و تأثیر آن در کاهش اضافه وزن به معنای آن نیست که مصرف این ماده به تنهایی می تواند نقش تعیین کننده ای در تناسب اندام شما داشته باشد. بدیهی است که دستیابی به نیازمند مجموعه ای از فعالیت ها است که از آن میان می توان به انجام منظم تمرینات ورزشی، کنترل برنامه غذایی، خواب کافی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله، توصیه های پزشکی نبوده و تنها جنبه آگاهی رسانی دارند. بنابراین، اگر در مورد مصرف محصولات لاغری حاوی عصاره نارنج یا فواید عرق بهار نارنج پرسشی دارید یا در صورتی که در رابطه با برنامه کاهش وزن خود نگرانی یا تردیدی دارید، لازم است با پزشک متخصص مشورت کرده و توصیه های وی را جدی بگیرید.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی